renovera variator

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Glöm inte att märka ut inre och yttre skivan så de linjerar när du sätter ihop dom, finns iofs en liten pil på framsidan som ska linjera med ett litet hack på baksidan, men hacket på baksidan kan vara svårt att se /hitta.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Ok. Tack. Är det krångligt att byta bussningar?
Krångligt? Beror ju så på vad för verktyg man har och var tummarna sitter placerade på dina händer.

Men dom sitter som f#n då dom är limmade med lagerlåsning. Ibland räcker det med att värma ordentligt med varmluftspistol eller gasbrännare så går det att knacka ur dom. Ibland har det hänt att jag varit tvungen att dela dom försiktigt med Dremel och kapskiva.

När dom nya ska i får det inte finnas några grader i sätena, de nya ska strykas med lagerlåsning, (inte gänglåsning), pressas i. Jag brukar dra ihop dom med buntband innan jag börjar pressa. Grada gärna av början av sätet till en liten kona så glider dom i lättare.

Se till att lagerlåsningen inte rinner ut på själva lagerytan. Ingen olja eller fett på lagerytorna. Dom är teflonbehandlade från fabrik och det ska räcka. - Möjligen använda Payback Ceramic Dry att spraya.