Renovera gammal Fox piggyback-dämpare

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Är det någon som har sysslat med gamla fox-dämpare på forumet? Jag köpte en komplett boggie från en zr 600 green clicker som ska transplateras in i en Cougar 440. Den har ju en ratt som ska sitta uppe vid styret där man ska kunna justera centerdämparen. Tyvärr så var slangen mellan piggybacken och dämparen av så jag söker en sådan och har rivit isär hela dämparen. Märklig konstruktion men den ska nog gå få till men det hade ju underlättat om man kunde surra med någon som har gjort det eller om man kunde få tag på en manual. Har Arctic någon form av racing manual där de tar upp sånna här saker?.

Om man bortser från den justerbara delen så är det ju bara en vanlig dämpare med piggyback och det kritiska där är ju ifp-djupet.

Men sen är ju frågan hur man ska behandla den justerbara delen. Det verkar ju bara vara en justerbar cylinder med olja som sitter ansluten till dämpare så det verkar som man ökar oljetrycket i dämparen...jag har lite svårt att förstå hur den funkar men frågan är ju hur ska den vara inställd när man fyller upp oljan?

Ska ratten vara helt inskruvad i botten så den är tom eller tvärtom eller ska den vara någonstans mitt emellan? Jag överväger att ta bort den helt och bara plugga ingången men det kanske funkade bra när det begav sig?

Dämparen ser ut som på bilden och till den lösa slangen ansluts en behållare med en stor ratt på som går att skruva ut/in.

28470
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Skulle tänka mig att man har ratten helt utskruvad, och sen fyller cylindern helt full med olja.
I övrigt lika som en vanlig dämpare.
Är ju inte kritiskt med skiljekolvsdjup i en piggyback.

Lägg skiljekolven nästan i botten av piggybacken..
Sen kan man skruva in ratten, då trycks olja över till piggybacken, skiljekolven flyttasr och gastrycket ökar = du får en lite hårdare tryck utåt på kolvstången = som en lite hårade fjäder.

Det är så jag TROR att det fungerar, om det inte är nåt mer hokus-pokus inuti dämparen.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag hittade ett exceldokument på Carvers hemsida med hel hop med IFP-djup och gastryck till alla märken och bland annat den här. Det man kunde se var just det du skriver att det verkar inte så noga för det var 3-3,5" på just denna. Sen hur den funkar känns fortfarande som ett mysterium men det är nog som du säger att man ökar oljevolymen = gastrycket och får en hårdare dämpare. Det kommer dock in olja på båda sidorna om ventilpaketet på dämparen så det känns som det blir ett nollspel... Känns som en onödigt krånglig lösning. Varför inte ha justerbar komp/rebound istället. I och för sig går ju detta justera från styret men det lär man ju inte göra så ofta.

Nu behöver jag bara den där slangen...och mer dämparolja.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Man justerar inte själva dämpningen med ratten som jag förstår, utan man ökar gastrycket eftersom man pressar in mer olja i dämparen och skiljekolven, ifp:n pressas bakåt med ökat gastryck som följd.
Blir som att spänna fjädern fram i boggin lite grann.

Det är som sagt inte alls speciellt noga med ifp-djup på piggyback.
I en vanlig rördämpare så måste ju ifp:n ligga på rätt ställe inom några enstaka mm.
För djupt så bottnar ifp innan kolvstången är helt inne = lätt att spänga dämparen då de blir hydrauliskt stopp.
För grunt så kommer kolvstången att krocka med ifp:n.
Kan vara drygt att hitta rätt ibland.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Tanken med den ratten var att minska attack vinkeln för högre toppfart vid cross country/långlopp tävlingar. Om jag kommer ihåg rätt.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Ja det verkar som en onödigt komplicerad lösning...

A.Holm kolla excel-dokumentet på Carvers hemsida angående olika IFP-djup. Det var väldigt många olika typer som fanns med där uppspecade utifrån dämparens artikelnummer och skotertillverkarna. Kan hålla med om att det var drygt att ställa in det på känn. Fick göra om det många gånger på första dämparen jag rev.

Fox-dämparen ser ut att vara mycket enklare att få till jämfört med KYB. Men det var den där förbannade slangen som verkar smått omöjlig att hitta. Trodde jag hade löst det igår med en bromsslang från en bubbla men det var fel gänga på muttern. Finns iofs ny att beställa med det var sån leveranstid så man trodde ju att man skulle kunna lösa det innan helgen. Ska kolla med en par olika företag idag i Östersund som håller på med hydraulik, luft och custom/race bilar...någon av dem borde väl ha det jag letar till en rimlig peng.