Renovera/byta stötdämpare?

zl_600_efi

Välkänd medlem
24 sept 2006
136
0
6
Uppsala
Hej!, ja va ute åå kolla lite på min skoter igår å märkte att ena stötdämparen va dålig, men vilket alternativ är bäst? köpa nya eller lämmna in dom åå renovera?? och vart köper ja nya eller lämmnar in dom någonstans??
Skotern är en ZL 600 efi ss 02a
 

Srv_540

Välkänd medlem
1 jan 2000
432
0
16
34
Jag är ingen AC expert ska jag börja med, men vad jag vet så tro jag inte att orginal dämparna på din zl går att renovera eftersom det är en ekonomi variant av zr? Men jag kan ju ha fel förstås! Hur som helst är det lätt att kolla om dom är renoverings bara att kolla om dom går att ta isär.. För renovera du dämparen då blir den i princip som ny!:)
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Nog fan har du renoveringsbara dämpare om du har en ZL från -02, inte helt omöjligt att det dessutom sitter foxare på din maskin.

Finns nog en hel del som renoverar dämpare kring uppsala, ring till din ÅF och hör efter.

EDIT: Ursäkta mig, men i mörker är alla katter gråa som man brukar säga
 
Last edited:

ExIISx

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
0
16
Krokom Swe
Vilken stötdämpare var dålig då? Nån av framdämparna el i boggien?
Fram sitter det ju Arctics IFP dämpare, å dom lär ju inte gå dela..
Bak sitter det ju "Smart-Ride Suspension" dämparen som är dator styrd..
Är det bak dämparen du tycker verkar vara lite skum, så ställer den ju in sig efter underlaget du kör på, så har du suttit å torrjuckat i garaget så e det nog förklaringen till varför du tycker den är dålig...
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Alla fyra dämparna på din ZL är renoveringsbara men boggiedämparna är som sagts datastyrda så om dom är besvärligare att repa pga det vet inte jag men dom går iaf att ta isär.
 

zl_600_efi

Välkänd medlem
24 sept 2006
136
0
6
Uppsala
de är höger framm som är dålig de låter som om de skulle va luft i den, men om dom är renoverings bara så får ja väll göra de.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Renovera bägge framdämparna även fast bara en är dålig, risken finns att dom blir "ojämna" annars.