Rengöring av motorrum

steffemelloydn1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
69
0
0
Piteå Sverige
Är ganska säker på att jag har sett ett tips här på vad man ska använda för medel för att få bort allt remdamm och annan skit som har samlats i motorrummet. Självklart kan jag inte hitta just det inlägget nu...

Vad använder ni för medel när ni rengör i motorrummet? Har provat med vanlig avfettning men det kräver att man går över motorn med tandborste för att få lös allt. Sen så brukar avfettningen lämna en hinna som gör att all ny skit fastnar ännu hårdare, det blir som att man hamnar i ett ekorrhjul.

Har hört att kristallolja löser upp den värsta skiten. Vad kostar kristallolja och var får man tag på den? Finns det några klara nackdelar med den?

Vad använder man för att få upp finishen på aluminiumdetaljer som har missfärgats/oxiderat?

Tips emottages tacksamt - vintern är i antågande!

.___
/ __\
\__ \
/___/teffeMeLloydn
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Ett dyrt alternativ för att rengöra själva motorn - 5-56. Då fastnar inte skiten så hårt heller senare :)

 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Själv använder jag koncentrerad avfettning. Funkar finfint tycker jag (dock ej den naturvänliga varianten...då är det bättre med vanligt vatten). Har även kört med "Landstingets"-maskindiskmedel modell stark (man bör ha gummihandskar)...funkar oxå bra! Men man får räkna med att det går nån liter i ett ordentligt nergrisat motorrum. Att "spraya på och låta vara i några min sedan bara skölja med vatten" kan man lika gärna skippa...gör ingen skillnad!
 

Habbeli

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Sverige
NMK 14 =Helt suveränt till allt,bildar ingen hinna utan en helt ren yta som du till och med kan måla på direkt,förstör inte gummilister och sånt heller.På tal om att måla så är målartvätt också mycket bra.
 

Habbeli

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Sverige
En avfettning som visserligen kan vara lite svår att hitta men kolla runt lite så löser det sig nog
 
M

Mr. Edgecrusher

Skit i att rengöra så mycket det är ju inte nån utställningsskoter hoppas jag, annars är he ju bar å gas. Lite skit skadar inte.

Länge leve Kung Bore
 

DanielF

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
0
6
ja brukar använda Biltemas Bromsrengöring, då släpper allt, cylindrar å utblås blir som nya efter en dush av det. samt variatorskivor.
 
H

Hellsing

Använd quickcleaner det tar bort allt!! Använder du nått med olja så kommer damm o annat fastna väldigt bra!! Quickcleaner finns i Denicol och Dem som gjort 5-56!!
 

Henriken

Välkänd medlem
1 jan 2000
124
0
6
Använd T-röd. Det tar bort allt.
Bör kanske inte användas på lackade partier, då kan färgen släppa.