Rengöra variatorerna i bensin?

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Som topic lyder. Hur skulle rengöring utav båda primär & sekundär variatorerna sluta av att doppa dom i ett bensin bad & svalka runt dom där ett tag? på så sätt slipper man skruva upp dom också. Och bensin dunstar fort dessutom, efter ngn dag är nog allt borta.

Zrt900

Välkänd medlem
4 jan 2008
162
0
6
Härnösand
Som topic lyder. Hur skulle rengöring utav båda primär & sekundär variatorerna sluta av att doppa dom i ett bensin bad & svalka runt dom där ett tag? på så sätt slipper man skruva upp dom också. Och bensin dunstar fort dessutom, efter ngn dag är nog allt borta.
Nja ta avfettning och spruta på rengör sen med vatten fetta in glidytorna med fett igen/Micke:)

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Du sparar nog mer tid på att ta isär dom och rengöra med sprit. Att gegga ner dom med en oljeprodukt som bensin, tror jag leder till att damm från remmen kommer att fastna överallt och därmed kärva ännu mera.

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Du sparar nog mer tid på att ta isär dom och rengöra med sprit. Att gegga ner dom med en oljeprodukt som bensin, tror jag leder till att damm från remmen kommer att fastna överallt och därmed kärva ännu mera.
Gegga ner dom? tror inte det ens lämnas en mm gegg hinna av bensin. Torkar & avdunstar bättre än vad man tror, rengör även grymt bra.

Men visst, säger ni de så, får jag allt ta & göra så :)

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Jag har ju inte provat men jag vet hur länge saker luktar (kläder, fingrar mm.) efter man har fått bensin på sig, men prova och berätta hur det gick.

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.291
86
48
Övik
Fungerar nog kanon att rengöra med bensin, går även bra att göra ett spritbad som det får ligga i, putsa lite och ta tryckluft. Men smörj inte någonting efteråt bara, då är all tvättning bortkastad. Dvs fetta inte in glidytor eller smörj med något medel, det gör att remdamm fastnar

björne76

Välkänd medlem
16 nov 2007
294
0
16
ta först som sagt tryckluft ordentligt,snurra runt variatorerna o blås som faen. sen kan du rengöra med bräkleen(bromsskive rengörning) lr loctites superclean.spruta på o torka lite lätt,resten dunsta på en grisblink. oöverträffat tyck då jag :)