Rengöra Rave portar?

Putte H

Välkänd medlem
16 aug 2010
118
0
6
Härnösand
Kan ju skapa liv i denna urgamla tråd =) Är det någon som vet hur viktigt detta är på sdi modellerna?
Reedsen är ju viktiga att rengöra osv, men rave ventilerna då?
Kan ju vara bra å veta :D
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Beror nog mest på vilken olja du kört med. Har kört min på XPS delsyntet och har inte haft några problem med avlagringar. Har haft upp och kollat dom 1 gång per säsong men har bara behövt rengöra 1 gång. ( På 1075 mil )
 

Putte H

Välkänd medlem
16 aug 2010
118
0
6
Härnösand
Beror nog mest på vilken olja du kört med. Har kört min på XPS delsyntet och har inte haft några problem med avlagringar. Har haft upp och kollat dom 1 gång per säsong men har bara behövt rengöra 1 gång. ( På 1075 mil )
Okey, jag kör också med XRS oljan. Men vet ju inte vad de tidigare ägarna gört med dock!
Du har också en sdi eller?
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Okey, jag kör också med XRS oljan. Men vet ju inte vad de tidigare ägarna gört med dock!
Du har också en sdi eller?
Jepp. Men på fredag hämtar jag min nya. E-TEC den här gången. Finns ju många bra oljor förutom XPS oljan. I MXZ 500,an jag hade tidigare så körde jag med shell,s delsyntet från början och sen med mobils delsyntet. Inga problem med beläggningar eller annat på den heller. Körde 680 mil med den innan jag bytte bort den.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Å här kommer bumparbjörnen.

Jag tog upp mina rave ventiler idag och skulle rengöra dom. Råkade dock repa den ena lite i kanten när sotet skulle bort. Bör man köpa en ny så den är helt slät eller funkar det även fast det är 2 små repor som man kan känna med fingret.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
kan inte tänka mig att det spelar någon roll, man kan kanske polera upp dom lite lätt för att få bort det värsta. men farligt är det nog inte