Rengöra dynöverdraget?

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Nån som har tips på hur man rengör dynöverdraget bäst?
Har provat med textiltvätt för bilinredningar "Turtle's Nanotech" men det hände inget...sen körde jag lite med autosol i ett hörn och det blev rent å fint men jag är rätt att man "slipar" för mkt på överdraget...nån som har nån dunderkur?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Pingens.se har interiörtvätt på sprayflaska. Fungerar toppen på skinninredningen i min bil, iaf.

Jänkarna tar ju bort trycket på dynorna med aceton, så det borde ju helt klart fungera som rengöring.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
tack för tipsen, avfettning har jag ännu inte testat!
vad det är för lort vet jag inte men överdraget i fråga är blått och det syns att det är skitigt :)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Även Armor All's cockpit shine på pumpflaska fungerar, beroende på grad av smuts.

Akta dig med avfettningen dock. Kemetyl's vanliga är väl inte så dramatisk, men om du kör med kraftigare grejor som man späder så kan det bli fläckigt - speciellt på svart.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
jag skulle inte oroa mej så mycket för avfettningsmedel oavsett märke ,men aceton är deffinitivt inte rätt medel att använda,det smälter materialet :cool:
det finns ett tvättmedel som man tvättar zodiak gummibåtar med ,som samtidigt inpregnerar ytan (powertex)heter materialet de är gjorda av.
jag kommer inte i håg vad tvättmedlet heter i skrivande stund men kan återkomma med det.men det rengör oerhört bra ingrodd skit alger,olje klet mm och e dyrt
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
jag skulle inte oroa mej så mycket för avfettningsmedel oavsett märke ,men aceton är deffinitivt inte rätt medel att använda,det smälter materialet :cool:
Mhm.
Köp Vikingprodukters kokos-avfettning och du har GARANTERAT fläckar på materialet om du inte är försiktig.
Och du har provat smälta överdrag med aceton många gånger?
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
jag vet inte riktigt hur jag skall tolka dig:rolleyes: ,men föreslår man aceton och o påtalar faran för missfärgning/fläckar med avfettnings medel så blir då i alla fall jag fundersam :confused: ,det finns en ***** massa tvättmedel man bör undvika,men de allra flesta på macken förekommande avfettnings medel skadar inte plast/galon men det gör aceton,sen får du gärna tro att jag har erfarenhet av att sabba överdrag med aceton o liknande:mad:
jag ville bara förhindra att någon blir missledd o förstör sitt överdrag pga dåliga tipps o råd
"Jänkarna tar ju bort trycket på dynorna med aceton" jasså,vart har du hört det :cool:
 
Last edited:

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
jag vet inte riktigt hur jag skall tolka dig ,men föreslår man aceton och o påtalar faran för missfärgning/fläckar med avfettnings medel så blir då i alla fall jag fundersam ,det finns en ***** massa tvättmedel man bör undvika,men de allra flesta på macken förekommande avfettnings medel skadar inte plast/galon men det gör aceton,sen får du gärna tro att jag har erfarenhet av att sabba överdrag med aceton o liknande
jag ville bara förhindra att någon blir missledd o förstör sitt överdrag pga dåliga tipps o råd
"Jänkarna tar ju bort trycket på dynorna med aceton" jasså,vart har du hört det :cool:
För knappt ett år sedan var det väl en ny tråd:p i veckan på HCS ang. d:cool:etta. Ta din tid att leta bilder och instruktioner där, för jag tänker då inte lägga ned den tiden.
Badda i aceton och riv bort trycket. . .
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
det vore onekligen väldigt passande om du tar fram dessa instruktioner ;) ,så att ingen på forumet förutsättningslöst börjar hälla aceton över sin dyna och förstör den :( i bland kan man behöva förklara förfarings sätt.typ gör du si går det åt helvete, gör du går det bra.
eller:confused:
 

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Haha tur att någon vet vad dom pratar om!

Tyckte att det lät perfekt att man kan stoppa aceton på dynan för att få bort trycket ... men det verkar ju som att den pajjar då?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Haha tur att man hade ett gammalt överdrag liggandes!

När fan ska ni växa upp och sluta gnälla/chansa/ljuga?
Nu har jag tagit mig tid bara för att påvisa den okunskap som råder hos alltför många på detta forum:

http://i23.tinypic.com/25svn1j.jpg
http://i20.tinypic.com/1zwjc6u.jpg
http://i24.tinypic.com/2rcbgpx.jpg

Det är den fläck som var någorlunda ren från början som jag lagt fokus på.
Som synes på sista bilden är tom texturen kvar, vilket påvisar den inverkan aceton INTE har på materialet. (för er tvivlare har jag tom låtit acetonen sitta kvar där, utan att torka undan den med trasa och lättare rengöring)
Om man tycker att det är roligt skulle man kunna spendera resten av dagen med att hålla på med T-röd, vatten och bensin för att få det klockrent.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
vad bra att du kunde förevisa med bild och allt :) ,men som sagt tidigare var försiktiga

chansa ,ljuga ,okunskap .är du en person som ej tål att bli ifrågasatt eller motsagd

jag påstår att du kommer att ha uttorknings problem på ytan du rengjort dvs matrialet åldras väldigt samt stelnar med sprickor som följd med tiden

tro på vem ni vill
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Time will tell..!
Givetvis är det ju urdumt att lämna acetonen som jag nu har gjort, men det är ju bara för att försöka få dig att förstå att det krävs mer än lite aceton för att det ska bli totalruttet.

Jo, tro på vem ni vill.
Den som numer har erfarenhet av det, eller den lille kemisten.

Hade det varit ett skarpt läge hade jag baddat trycket med aceton och peelat bort det, rengjort med Autosmart's interiörtvätt och en multisvamp sedan fettat in det hela med Autosmart's Leather Feed. NYTT!
(http://www.pingens.se/product_info.php?cPath=40&products_id=102)

Ge mig en anledning till att inte behandla skoterdynan på samma sätt som jag behandlar min bils skinninredning - och skulle ha gjort om jag hade haft målarfärg på den.