Renegade, Xtrim eller annan med 900 ACE

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Hej!
Håller på och kollar på ny skoter men blir lite rådvill.
Mest för ledkörning med två på men skall även vara kul när man är själv och skall också fungera vid sidan av leden (även om det inte behöver vara någon lössnömaskin). Har främst kollat på Renegade och Xtrim men är det egentligen någon skillnad?
Kan man få dubbeldynan med höga ryggstödet på bägge maskinerna?

Har nog inriktat mig på BRP då jag inte hittar någon modell bland övriga fabrikat som riktigt tilltalar mig.
Fyrtakt är krav men 600 blir för klent och "bluddrigt"
Hur är körupplevelsen med lite bredare band som på Expedition eller Touring?

Decisions, decisions :bigsmile:
 

trilla

Välkänd medlem
21 mar 2010
208
2
16
Umeå
Om du kan tänka dig en expedition eller så så känns väl en ranger också aktuell? Annars skulle jag hellre haft en xtrim än en renegade efter att ha provat båda. Sida vid sida.. Jag upplevde lynxen som mycket lugnare i Boggin. Nu försökte jag inte justera nåt alls utan det var på en när snöskoternsdag grej där man körde på en kort bana på kanske 500 meter. Renegaden reste mycket mer och hde svårt att hålla skidorna i backen.
Jag köpte en ranger men då vill jag ha mer lössnö förstås.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Xtrim 900 ace är en riktigt fin touringmaskin med viss möjlighet att spåra lite själv. Det är ju ingen fartraket men då går den grymt tyst o mjukt istället. Dubbeldynan är både skön och lätt att ta av när man ska köra själv. Pps-boggien har inte de kralligaste dämparna men de är väl avstämda mot fartresurserna i 900 ace motorn, den funkar även riktigt bra att åka två på utan att behöva ställa om nått på dämparna.
Har inte provat renegade 900 ace men jag kan tänka mig att den är lite kvickare på kurvig led med sin bredare framvagn och kortare matta. Men då bör xtrimen ta igen det på bättre komfort på leden och mer bärförmåga i lössnön pga 146" mattan.
 

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Tack för tipsen!
Ranger kan ju också vara intressant.
Tänkte ta mig till Gävle och Järbo till Snösloterns dag och kolla.
Får se vad det blir till slut :)