Renegade x1200 vs renegade adrenaline 900 2014

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
hejsan allihopa vill ha hjälp med vilken av dessa maskiner ni anser vara bäst
jag är bra sugen på en ny maskin eller en begagnad so gått högst 200 mil eller är det värt o köpa en ny

1200 4 takt vs 900 4takt renegade blir det känns det som
Tycker även renegaden är snyggare än lynx x trim
Hittar inte så mycket info på nätet om dessa 900 ace är väl ny maskin? Men hur länge har skidoo haft 4 takt 1200:a
Skriv vad ni har för upplevelser Med vänlig hälsning, samurai
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.885
115
63
Skellefteå
Korkad är den inte men ingen har ju ngn erfarenhet av 900 ace då den är helt ny.
Spelar det ngn roll att en har 90hk och den andra 135?
Ace 900 är ju förmodligen smidigare och lättare samt drar betydligt mindre soppa. 1200an kom 2009 och är en kanon motor.
 

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
Korkad är den inte men ingen har ju ngn erfarenhet av 900 ace då den är helt ny.
Spelar det ngn roll att en har 90hk och den andra 135?
Ace 900 är ju förmodligen smidigare och lättare samt drar betydligt mindre soppa. 1200an kom 2009 och är en kanon motor.
Ok jag mena mera är det värt att lägga till lite mer på 1200:an o få en lite roligare maskin det skiljde ju inte så många kg på maskinerna 228 mot 237 på 1200 an. Men det verkar vara stor skillnad mot 2011 då vägde 1200:an tydligen 275kg
Med vänlig hälsning, Andreas
 

100140

Välkänd medlem
25 maj 2009
257
8
18
Luleå
Har en Renegade 1200 och hunnit med runt 430mil med den.

Vikten tycker jag inte man märker så mycket av, klart den är tyngre fram än Renegade 600 E-Tec som jag hade tidigare men det är mer bredden som känns klumpigt när man ska bända och vrida i skogen.

Den är snabbare än 600 E-Tecen och tar mer bränsle.
Långkörning: 1.5 - 1.8
Hårdarekörning: 2.2 - 3.0

Startar bra trots kallare än -30º så länge batteriet är fräscht.
Varmare bättre skydd för föraren än XP (bredare kåpor)

Lite mjuka framdämpare men dom är ju renoveringsbara så det är bara att schimsa om dom.

Överlag en trevlig skoter stark och rätt snabb (lite tunn på toppen) pefekt för långkörning men inte lika bra för lössnön (lite klumpig).

900ACE är enligt vissa tester jag läst motsvarig med en 500LC motor i prestanda och den borde vara smidigare REV-XR:en.
 

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
Supertack för svaret de var superbra hjälp för mig jag tror jag bestämt mig för en 1200 då vikten kanske inte blir så stort problem då jag inte brukar åka i lössnö så stor del av tiden.
högst 15% av tiden tror jag mest led blir det nog för mig.
Hoppas bara man kommer över en ny maskin till bra pris eller en som gått några hundra mil till en vettig,peng
Med vänlig hälsning, samurajen
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
900ACE är enligt vissa tester jag läst motsvarig med en 500LC motor i prestanda och den borde vara smidigare REV-XR:en.
Snackade med en yngre kille som jobbade på Motorcity i Järpen under Skoterns Dag. Han hade varit iväg i våras och testkört Lynx line-up för 2014. Xtrim 900 ACE kändes enligt honom i sportläget inte alls långt efter Xtrim 600 etec. Min tanke är att den troligen hamnar nånstans mellan en 500LC och 600 sdi/etec. Enligt honom har den i sportläget "90 hk +" men det står 90 hk på pappret (bra för försäkring om inte annat ;-) ). Nåväl...det lär visa sig...hämtar nämligen min nya Xtrim 900 ACE imorrn :)