Renegade 800 -06 tvärdog..

ratsit

Medlem
10 feb 2010
40
0
1
Luleå
Hejsan skoter fantaster.....

Har ett problem med min skoter enl ovan. Efter 1-2 problem fria mil stannade jag skotern för att lasta av, starta och körde 30 meter varpå den tvärdog (som att slå av på brytaren)
Till en början drog den inte på elstart eller nå, upptäckte en säkring som brunnit, bytte den och därefter drog den på start men ingen gnista.

Har haft in cdi box i värmen, ingen skillnad har mätt tännspole när jag drar på start men ingen spänning.
Låter misstänkt som stator eller cdi box, eller vad tror ni?????

Hur ska jag felsöka, mottager gärna tips och ideer......

Mvh Magnus
 

ratsit

Medlem
10 feb 2010
40
0
1
Luleå
Hej det var en 5 amp säkring som sitter intryckt underifrån vid styret (Under dessen)

Har haft lös cdi boxen och testat hos en kompis som har likadan skoter, den startar inte med min box...

Slutsats cdi boxen är paj???

Vad är det som slår sönder en cdi box, eller går dom paj av sig självt??

Frågan är hur man ska göra, ny kostar 7200kr har hört att det går att få för halva priset i USA, köpa där och programmera om den hos aukt skidoo verkstad och sätta dit med risk att den pajjar igen???

Hur hade ni gjort??

Grymt tacksam för svar
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Tråkigt att höra med boxen din, går den nya säkringen direkt efter att du sätter i den?
Gick säkringen på din kompis maskin efter att du provat boxen där?
Har tyvärr inget elschema här.. hade vart bra att kolla vad säkringen är till för....
Kanske är det även läge att mäta upp vitala komponenter så att du inte smäller en till box, kanske finns någon här som vet mer om elektroniken på din maskin.

Lycka till
/Eli
 

ratsit

Medlem
10 feb 2010
40
0
1
Luleå
Jo det känns riktigt surt faktiskt.....

Efter det att jag bytte säkring så håller den, och den brann inte heller på min kompis maskin....Enl 2 lokala skoter handlare så har det aldrig hänt för dom att något knäckt boxen när man satt dit en ny...kommer mest troligt över en beggad från en skrotad renegade -06 blir ju betydligt billigare än en ny på 7200 sek

Magnus