Renegade 800 -06 - Problem med laddning/elstart??

renegade8

Aktiv medlem
20 mar 2007
92
1
6
Östersund
Hej på er o gott nytt..
Va ute o körde lite i dag. Stanade/starta några gånger i dag och tyckte att startmotorn gick trögare o trögare för varje start tills den sluta gå helt,det bara klickar men den går inte. Tog o mätte lite snabbt på batteriet och de va 12.03 volt när skotern va avstängd och 11,98-12 volt när skoter va igång..Är det någon som har varit med om de här förut och kanske vet vad de kan vara. Skotern är en Renegade 800-06

Mvh Lars
 
Reactions: Berra460

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Fullt normalt mätvärde du får när du startar maskinen därför att maskinen använder sig av strömmen från batteriet och maskinen laddar bara batteriet, prova att kicka igång det med en karftigare laddare eller åk förbi någon som kan belastningsprova batteriet för att få fram hur många ampere det ger i startström, Lycka till :)
 

J.Nilsson

Välkänd medlem
9 mar 2007
144
0
6
boden
tycker inte alls det låter som fullt normalt värde.

om maskinen inte skulle ge mer än 11.98 - 12v på batteripolerna med motorn igång skulle juh aldrig batteriet bli fullladdat.

en bil ska ha ca 13.7 - 14.4v på polerna med motorn påslagen.

gissar att skotern är något lägre men inte längre än batteriets verkningsgrad.


skulle gissa att kolen i din generator är slut eller liknande, kan även vara så att batteriet är trasigt.
 

Br_250

Medlem
29 jul 2007
17
0
1
jag hade samma "fel" på min renegade 800 -06a och det berodde på att man inte underhållt batteriet när den stått. jag köpte en underhållsladdare och då funkade den fin fint : )
 

vizzla

Aktiv medlem
9 jan 2008
66
0
6
Kiruna
mm jag håller med underhåll batteriet med tex en c-tec så slipper du detta problem i fortsättningen.. :D