Renegade 1000 -06, Nypit eller skurit eller vad???

Lidde

Välkänd medlem
1 jan 2000
200
0
16
Min svåger har köpt en Renegade 1000 -06 med ny motor som har gått ca 40 mil som förra ägaren fick på garanti. Den gamla motorn skar pga att servicefirman/säljaren hade lyckats köra in fel programvara. Min svåger har kört max 10 mil nu sen han köpte skotern och igår blev det stopp...

Helt plötsligt så tvärnöp motorn och dog och mattan låste sig tydligen. Efter ett tag provade han att starta skotern och det gjorde den utan problem. Han körde då ca 500 meter till för att kunna köra upp den på en släpvagn och transportera hem den och det gick bra det också. Jag avrådde honom från att köra nåt mer.

Vad kan ha hänt? En så pass ny motor borde väl inte kunna haverera bara så där? Skotern har ju insprutning och nu har den rätt programvara. Garantin på skotern har gått ut, men frågan är ju om det fortfarande är garanti på den nya motorn eller hur funkar det?

Är detta ett vanligt fel på dessa motorer? Finns det några andra kända problem?

// Lidde
 
Last edited:

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
Mattan ska ju inte låsa sig för att motorn tvärnöp ? bara tappa drivningen inge annat., kan ju kännas som om den låser sig.
 

Lidde

Välkänd medlem
1 jan 2000
200
0
16
Mattan ska ju inte låsa sig för att motorn tvärnöp ? bara tappa drivningen inge annat., kan ju kännas som om den låser sig.

Ja det är möjligt:hmmmm:. Jag förmedlar bara vad han upplevde, men hur som helst, tillbaka till frågan, vad kan det vara som har gått galet?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
om motorn skär samtidigt som primärvariatorn kan möjligen mattan låsa sig , inte annars
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
Vad kan ha hänt? En så pass ny motor borde väl inte kunna haverera bara så där? Skotern har ju insprutning och nu har den rätt programvara. Garantin på skotern har gått ut, men frågan är ju om det fortfarande är garanti på den nya motorn eller hur funkar det?

Är detta ett vanligt fel på dessa motorer? Finns det några andra kända problem?

// Lidde
felet står ju skrivet på huven
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
OM motorn nöp, så kolla:

Om olja går fram till smörjställena från pumpen samt inget luft i slangarna.

Det finns en anledning till att motorn pajjade förra gången, detta kan bero på igensatta spridare. Ta ut spridarna och kör dom i en provbänk för att mäta flödet.
För litet flöde = glödkolv.

Det kan också bero på att bränslepumpen inte ger tillräckligt tryck vid belastad motor.
För lågt tryck = Glödkolv.

Kolla på: http://www.dootalk.com/forums/index.php?showforum=5


//
 

Lidde

Välkänd medlem
1 jan 2000
200
0
16
OM motorn nöp, så kolla:

Om olja går fram till smörjställena från pumpen samt inget luft i slangarna.

Det finns en anledning till att motorn pajjade förra gången, detta kan bero på igensatta spridare. Ta ut spridarna och kör dom i en provbänk för att mäta flödet.
För litet flöde = glödkolv.

Det kan också bero på att bränslepumpen inte ger tillräckligt tryck vid belastad motor.
För lågt tryck = Glödkolv.

Kolla på: http://www.dootalk.com/forums/index.php?showforum=5


//

Ska kolla upp det du sa. Tack för tipset. Fler spekulationer mottages tacksamt.

Vad tror ni om garantin angående den nya motorn då?

// Lidde
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Man får aldrig en förlängd garanti på saker som byts under garantitiden, har du däremot köpt den av en handlare så har du ju reklamationsrätt upp till 6 mån.
 

Lidde

Välkänd medlem
1 jan 2000
200
0
16
Man får aldrig en förlängd garanti på saker som byts under garantitiden, har du däremot köpt den av en handlare så har du ju reklamationsrätt upp till 6 mån.
Nä jag har fått höra det. Trist :eviltongue:

Grejen är nu den att firman som "bytte" motor står fast vid att de gjorde det, medan Ski-doo via chassienumret får fram att motorn endast blev renoverad och inte utbytt. Firman säger att de har satt dit ett nytt shortblock och hela skiten. Någon ljuger uppenbarligen. Frågan är den, hur gör man nu? Ska man kräva att firman som gjorde reklamationsjobbet får stå för hela kalaset eftersom motorn, enligt Ski-doo, inte är bytt fastän det är vad som utlovades?

// Lidde
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
***** lureri firmor det finns. Vart hittar man en ärlig firma??? De ska naturligt viss ta på sig hela jobbet vad det än kostar. Som en kompis lämna in skotern för att byta kolvar. Fick skotern med samma kolvar som förut och skulle betala för både kolvar och jobbet. Han betala inte en krona.
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Har du problem med handlaren, vänd dig då till "ARN" Allmänna Reklamationsnämden, utifall de ej vill ta på sig ansvaret.
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Nä jag har fått höra det. Trist :eviltongue:

Grejen är nu den att firman som "bytte" motor står fast vid att de gjorde det, medan Ski-doo via chassienumret får fram att motorn endast blev renoverad och inte utbytt. Firman säger att de har satt dit ett nytt shortblock och hela skiten. Någon ljuger uppenbarligen. Frågan är den, hur gör man nu? Ska man kräva att firman som gjorde reklamationsjobbet får stå för hela kalaset eftersom motorn, enligt Ski-doo, inte är bytt fastän det är vad som utlovades?

// Lidde
Hur skadad är motorn ?

Som nämnts tidigare , det verkar vanligt att soppapumparna ( 2 stycken , hög och lågtryck ) kan tappa orken och magra ut blandningen vilket gör att motorn skär.
Vilket gör att man kan byta motorer i evighet utan att lösa problemet.
Det rekomenderas att montera tryckmätare så man har koll.
 

kurtti

Välkänd medlem
31 aug 2005
109
5
18
Gällivare
1000 sdi är bara skit. hade en summit 1000 som skar förra våren, den hade då gått 280 mil, kompisens 1000 skar också förra året, för drygt en månad sen skar en till 1000 sdi. Hörde att 6 st sdi,n skar förra året enbart i gällivare,
 

Lidde

Välkänd medlem
1 jan 2000
200
0
16
Hur skadad är motorn ?

Som nämnts tidigare , det verkar vanligt att soppapumparna ( 2 stycken , hög och lågtryck ) kan tappa orken och magra ut blandningen vilket gör att motorn skär.
Vilket gör att man kan byta motorer i evighet utan att lösa problemet.
Det rekomenderas att montera tryckmätare så man har koll.
Den har skurit på ena cylindern. I måndags hade den varit inne i 5 veckor och den är inte klar än, trots att firman lovade att den skulle hinna bli klar innan påsk. Min svåger var in där idag men den var fortfarande inte klar. Han ville då ha en låneskoter över påsk eftersom han hade blivit lovad att skotern skulle vara klar innan påsk, men det fick han inte. De hade ingen att låna ut, sa de.

Hur länge kan man tycka att skälig tid är för en renovering av en skuren motor? Drygt 5 veckor har som sagt hittils gått.

// Lidde
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
felet står ju skrivet på huven
sånna som dig borde bannas från forum. har du inget vettigt att lägga in i tråden så snälla håll käften.

.

tillbaka till tråden.
låter som att det är fel programvara i maskinen helt klart.
ta och prova med en kompmätare och se ifall du får kring 10 i båda cylindrarna.
kan hända att nån av kolvringarna gått och låst allt.
sen som någon i dom andra trådarna sa. kolla så att oljepumpen fungerar.
men blanda aldrig i olja i tanken till en SDI ifall ni har tänkt prova det.

edit: mitt fel såg ej datum på tråden
 
Last edited: