Renegade 02-04

Mack

Välkänd medlem
20 jul 2007
260
0
16
Sundsvall
Hej alla ni som kan.
Har funderingar på att köpa en renegade av de första årsmodellerna. Tanken är en 800. Vill gärna höra för och nackdelar. Är den för mjuk i boggie att åka två på?

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Jag har en -02:a 700 som efter ett tag blev för mjuk men jag köpte till dubbeldyna och där följde det med förstärkta fjädrar, sen satte jag dit en WP-dämpare i boggin och då funkade det bra. Orginal är det inte TA-dämpare så dom går inte renovera.

Mack

Välkänd medlem
20 jul 2007
260
0
16
Sundsvall
Det måste väl finnas några vänliga själar som vill/kan dela med sig om denna typ av skoter. Jag har aldrig ägt Ski-doo. Vill veta vilka fel/brister dessa maskiner som är några år kan ha haft och har.

Tackar om tipset med dubbeldynan.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Fördelen med Renegaden är boggien och skidavståndet (jämfört med summit).

Köper du en renegade så köper du en Mxz med förlängd boggie, kort och gott.

Summit har en riktigt stor fördel i att dom oftast är grymt mkt billigare än Renegade. Skillnaden är inte så stor och byta till mindre kammar (Om man bara kör på led/packad snö) är enkelt. Många vill byta till större och det finns många 365x38x32 till bra priser.

Men om du hittar en Renegade till bra pris så är det en mkt trevlig skoter.

Mack

Välkänd medlem
20 jul 2007
260
0
16
Sundsvall
Körningen kommer att bli mest led och lite äventyr på sidan om när familjen inte är med. Jag vill alltså ha en skoter som funkar att köra upp på fjället med familjen på skoter och i pulka.
Men jag vill ha en skoter som jag kan använda tillganska mycket bus och annat när jag är själv. Och jag vill inte ha en skoter som är ett rappel som måste skruvas och mekas med, har själv tummen mitt i handen vad det gäller motorer.

(Har kört Yamaha i olika modeller innan, tänkte det var dax att prova något annat)

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
49
Luleå
Hej alla ni som kan.
Har funderingar på att köpa en renegade av de första årsmodellerna. Tanken är en 800. Vill gärna höra för och nackdelar. Är den för mjuk i boggie att åka två på?
Jag var mycket nöjd med min maskin, som var 02:a, och har sedemera fortsatt med samma koncept. Kör nu en 07:a. Båda med 800 cc´s snurran.
Att åka två på maskinen fungerar bra. Allt handlar ju förvisso om i vilket skick dämperi och fjädrar är. Som helhet är det en underbar kompromissmaskin som rätt inställd är en riktig best. Jag körde min med Goodwins variatorkit, Boysen reeds och en Dynoport singelpipa. Att det gick hårt!

Lite smått och gott hittar du här:
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=10748&highlight=renegade

Lycka till!

Mack

Välkänd medlem
20 jul 2007
260
0
16
Sundsvall
Kanske en dum fråga, men då jag inte vet måste man fråga. Är det mindre "vanliga fel" på 700 motorn än 800 motorn.