Remslitage

Martino

Välkänd medlem
7 jan 2010
312
0
16
Skellefteå
När det börjar komma fram trådar i remmen som sticker fram på två ställen och ligger lite trådar i buken. Är den bara att byta direkt eller bör man vänta tills den nöts sönder helt ? :confused:
 

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
Det är ju inte bra om remmen går av, så kan ju vara lika bra att byta om den börjar bli nött
 

grop

Välkänd medlem
En förklaring till varför han ska byta kan vara på sin plats.
En orsak jag kan komma på är att det kan bli lite stökigt om remmen går av vid fullt pådrag. Har du otur så slår den sönder något under huven och sen blir det till att städa upp allt smul som blir av den.
Annars kommer jag inte på någon annan anledning till att inte byta innan det är försent mer än att man hellre byter den hemma i garaget än ute i skogen i svartmörkret.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
krokig Vev??
har då aldrig hört någon som sprängt en rem som fått krokig vev..dock har jag hört många som sprängt som har knäckt av varitorskyddet. buken har blivit sönderslagen..vissa har variatorerna slagits sönder osv..

så jag hade iaf bytt den...
ha den här som du har nu som reservrem under huven..du kan även mäta hur bred den är..kan mkt väl vara så att den bara fransat längst upp så äre bara å gasa på med den
 

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
Krokig vev är inget ovanligt vid en remsprängning.
Sen är det väl skillnad mellan olika motorer hur känsliga dom är på en sprängning men byta rem i tid är en jävligt billig och enkel lösning i jämförelse.