Remslir

egon

Välkänd medlem
1 jan 2000
232
0
16
Tja! Jag har problem med variatorremmen på min Polaris INDY Trail 440. När motorn är kall är det fint hugg och mattan spinner men när motorn har gått i ca 20 minuter orkar den inte slira på packad snö utan remmen slirar upp till 10-25 km/h.
Jag har ny rem, slipat variatorskivorna med våtslippapper och spännt sekundärvariatorns fjäder. Kan den få för dålig kylning? Både buken och huven är bytt till en nyare modell så det finns inga kanaler för kylluft till den. Någon som vet vad det är för fel eller har något förslag?
MVH Erik

Patte___

Medlem
1 jan 2000
28
0
1
jag har precis samma problem

den går som fan då den e kall variatorn hugger i... men då den blir varm så slirar remmen och den känns lite slö

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Kolla...

...tillslagsvarvtalet. Om det blir för lågt, t ex för att fjädern i primärvariatorn har utmattats, så kan man få såna där symptom. En tvåtaktsmotor har ju nästan inget vridmoment alls under ett visst varvtal, variatorns tillslagsvarvtal måste ligga över detta varvtal.
Det kan ju också tänkas att motorn blir svagare än den borde på låga varv när den är varm. Tänkbara fel är läckande avgassystem (främst då kulled eller grenrörspackningar), fel tändinställning (kanske pga temperaturberoende fel i CDI-enheten, prova att byta den om du kan låna en likadan nånstans), läckande vevaxeltätningar.
Om du har bytt huv...får motorn tillräckligt med kylning??

egon

Välkänd medlem
1 jan 2000
232
0
16
Re: "Kolla..."

Tillslagsvarvet ligger nästan vid 5000 med portade cyllor och den känns inte svag, utan bara att remmen slirar som en tok, den spinner knappt alls med varm motor på hårdpackad snö.
CDI enheten är nybytt och packboxarna till vevaxeln är hyfsade.
Jag vet faktiskt inte hur originalhuven ska se ut och den nya huven är till en vätskekyld (fläktkyld motor sitter i) men jag tror inte att den går så fruktansvärt het. Den har aldrig nypit iaf, inte ens vid extrem hårdkörning. Men du tror inte att det kan vara det att remmen blir för varm? Avgassytemet läker faktiskt lite grann men original systemet är ju inte direkt avstämt för cyllerna så jag tror inte att det ska ha så stor betydelse. Men jag har iaf fått några idéer på vad jag ska kolla! Tack!