Remskrik 49 Ranger 900 ACE -16

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Varför ber du inte din handlare att prova montera primärfjädern från 600ace? Ska man ha något gjort så får man själv komma med idéer ibland. Tror inte din handlare har något emot att lägga ut 200kr och 15minuter för att montera den, om det kan lösa dina problem...
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Kör ni enbart på välpreparerade leder eller där det annars går att hålla fart då? Enbart kortare sträckor av krypkörning?

Att rekommendera undvikande av Ecoläge är samma sak som att rekommendera att hela tiden överstiga en viss hastighet och undvika krypkörning. En lek med ord eller förskönande omskrivning kan man säga.

Efter min erfarenhet skulle jag säga att skotern inte går att krypköra med utan problem, oavsett last. Jag kör mycket ospårat i skogs- och fjällterräng, med och utan last. Detta leder till värmeutveckling i variatorn och gnäll på remmen som bara blir värre ju längre man kör och ju mer man drar. Alltså inte förenligt med marknadsföringen från 2016 som anger "Det här alternativet förenar på ett helt nytt sätt touringskoterns komfort med en lätt arbetsskoters dragkraft och mångsidighet".

Om man kör fort och sedan börjar krypköra märker man också att det tar en stund innan gnället börjar. Det eskalerar i takt med variatorns varmgång. Det är alltså inga problem att sänka farten temporärt för en vägövergång, dike eller liknande.
Dra pulka i 20 km/ h inget problem, smyga i skogen går hur länge som helst i typ 10km/h utan något som helst remskrik. Enda irritationsmomentet är ju att dom monterat ett gasreglage med 2 sekunders reaktionstid.
 
Reactions: Micke mek

ÖKX

Aktiv medlem
12 mar 2017
58
1
1
Dra pulka i 20 km/ h inget problem, smyga i skogen går hur länge som helst i typ 10km/h utan något som helst remskrik. Enda irritationsmomentet är ju att dom monterat ett gasreglage med 2 sekunders reaktionstid.
Aha. Ja det stämmer ju inte med min erfarenhet. Min har tjutit från ny då den väl blivit varm. Synd, för den är väldigt fin i högre farter. Kanske ska man försöka en gång till hos någon ÅF?

Har bara inte lust med att rackla och hålla på att tänka ut lösningar. Vore man intresserad av att skruva och mixtra en massa kunde man ju köpa en äldre skoter och bygga om den tills man är nöjd. Har köpt en ny skoter för att slippa det eftersom jag inte har tid.
 

ÖKX

Aktiv medlem
12 mar 2017
58
1
1
Idag har jag kört 6 mil med två barn i pulka bakom. Det var inte välpreparerade leder och en del var ospårat. Typ 10-35 km/h. Ett fasligt skrikande. När jag kom hem bytte jag till en sprillans ny rem. Har inte provat dra på samma sätt ännu, men jag var uppe på ett par bergstoppar ensam efteråt. Det är hittills helt bra. Imorgon kommer ett test till då jag ska dra lite pulka. Sedan i april blir det en fjällsväng med gumman där jag ska ha henne på skotern och packpulkan bakom. Den som lever får se.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
BTW Mitt inlägg har inget värde för dig annat än en bekräftelse på det du upplever. Samerna i nord Norge berättade om 49:an med 900 ACE i våras när jag var där. Köp inte var det förhärskande budskapet. Vansinnigt utväxlad och svårt att ändra på
 

ÖKX

Aktiv medlem
12 mar 2017
58
1
1
Ditt inlägg har störst värde hittills eftersom det bekräftar vad jag försöker få sagt här. Skotern gör 145 km/h max nerdrevad trots att den marknadsförs som "lätt arbetsskoter" och "optimerad för dragning". Det är ingen dragskoter. Vad det handlar om är falsk marknadsföring och en oseriös inställning från BRP.

Det har förvånat mig storeligen att denna tråd inte redan fanns. Jag tycker det är märkligt hur kunder kan tolerera en produkt i den prisklassen när den inte lever upp till vad som utlovats.

Jag är djävulskt besviken eftersom jag tänkte mig köpa och ha samma skoter länge.

Som jag tidigare skrev så gick jag och funderade i flera år på vilken modell det skulle bli. Jag hörde mig för med alla tänkbara, inklusive flera återförsäljare.

Kriterierna var: Den ska kunna dra.
Den ska gå att smygköra i ospårad terräng.
Den ska vara driftsäker.

När fyrtaktsalternativet kom 2016 slog jag till eftersom tvåtaktsmotorerna har problem med driftsäkerheten och det dessutom är en väldigt tyst motor där familjen slipper lukta avgaser

Jag beställde också en fyrsits Nilapulka samtidigt för att dra familjen. Tidigt förstod jag att något var galet eftersom återförsäljaren talade om att skotern behövde drevas ner.

Jag har hela tiden betraktat detta som ett uppenbart fabrikationsfel som kommer åtgärdas och har stillsamt frågat om BRP har kommit med en lösning varje gång jag talat med någon ÅF.

Vad som får mig att starta tråden nu är att jag inser att BRP är mycket väl medvetna om problemet, men har tänkt undvika att bekosta en åtgärd för alla de som är besvikna. De standardfraser om "ledskoter", "ej Ecoläge", "under 30 km/h" osv som alla ÅF fått till sig att papegojlikt upprepa är inte alls förenligt med vad som utlovats i marknadsföringen.

Så nu har jag sålt Nilan, den går inte att dra med skotern. Känner mig totalt blåst på närmare 150 000 kr. Allt medan BRP slingrar sig och vägrar göra rätt för sig.

Skulle gärna se att fler berättade om sina erfarenheter av 900 Ace-modellen. Skulle också gärna se att fler satte tryck på BRP och ÅF. Annars kan den här typen av undfallenhet bli en vana för dem.
 

ÖKX

Aktiv medlem
12 mar 2017
58
1
1
Du kan väl ändå int påstå att 900 int gå å dra en enkel personpulka med? Du måst ju göra nå fel?
Det "gick" att dra fyrsitsarn också. Det "går" säkert att koppla flera stycken och dra. Men inte "går" det bra.
 

ÖKX

Aktiv medlem
12 mar 2017
58
1
1
Varför byter du inte bara skoter ? Verkar ta mycket energi av dig som du kan använda till annat
De flesta gör nog så. Men med värdeminskningen har jag nog förlorat 30 000 om jag ska köpa nytt. Det handlar om principer.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Undra hur många ggr har jag köpt grisen i säcken :weird: 30 papp är en del pengar men dock spillpengar i den här världen. Min erfarenhet av principer är att dom tenderar att bli orimligt dyra på det sätt att man inte får frid
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Du kan väl ändå int påstå att 900 int gå å dra en enkel personpulka med? Du måst ju göra nå fel?
Har du hela läst tråden så du vet vad det handlar om?
Klart det går fint att dra pulkan, i högre farter, men man vill ju kunna åka långsammare än 30km med pulkan ibland.
Med nämnd skoter verkar det inte gå nå bra att köra sakta då utväxling och remtryck vid låg utväxling inte passar för det.
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Har nämda skoter i familjen och har då dragit lättare timmerdoningslass utan problem. Man kan ju int ligga och dra exakt vid inslagsvarv, då börjar det lukta med vilken skoter du än har. Ska man åka extremsakta måst man ha växellåda. Köp en arctic med ultralåg växel!
 

ÖKX

Aktiv medlem
12 mar 2017
58
1
1
Undra hur många ggr har jag köpt grisen i säcken :weird: 30 papp är en del pengar men dock spillpengar i den här världen. Min erfarenhet av principer är att dom tenderar att bli orimligt dyra på det sätt att man inte får frid
Frid får jag här och nu, när jag varnar andra från att köpa skotern i tron att det går bra att dra eller krypköra med den.

Var uppe på berget vid stugan idag. Det var spårat hela vägen upp så det gick att hålla fart. Lättdragen liten pulka med två barn i. Ny rem, rengjorda remskivor. Det välbekanta kvittret kommer som ett brev på posten när lutningen tilltar, fastän jag försöker hålla fart. Jag vet hur det kommer utvecklas härefter, variatorn går varm, remmen gnäller värre, enda körningen som går att ägna sig åt är väl underhållna leder.

Har börjat se mig omkring hos olika handlare.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Tycker inte att din handlare skulle kunna ha några problem med att lånbytas variatorer mellan din maskin och en annan likadan.
Har inte hört att någon skulle ha haft sådana problem som på din, så kunde ni prova med att flytta över primär- o sekundär-variatorn mellan maskiner och sedan åka ut och testköra så borde man kunna utesluta motor/drivlineproblem på din maskin och finna ut vilken av variatorerna som inte funkar (eller bägge)

Det kostar inte någon part mer än tiden det tar, och får ni till det så blir ju alla ganska nöjda.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Men du har ju alltid konsumentköpslagen att luta dig mot enligt den så får de två chanser på sig att laga ett fel annars har du rätt att häva köpet eller kräva en ny.
 

ÖKX

Aktiv medlem
12 mar 2017
58
1
1
ÅF ska byta fjäder och helix i sekundären. Fungerar inte det så får vi titta på alternativ skoter med hög- och lågväxel. Vill poängtera att jag aldrig varit besviken på ÅF. Det var BRP:s marknadsföring jag störde mig på, samt att de inte velat bekosta detta.
 

trilla

Välkänd medlem
21 mar 2010
208
2
16
Umeå
Sådana problem finns inte alls på ranger 600 etech som jag åker nu. Hade tidigare en yeti 600 ace som komplement men jag tycker jag drar allt nästan lika bra med rangern så har nu sålt yetin. Och då drar jag en hel del doning och kör hellre fast än är blyg då jag lastar.... Men yetin var helt magisk på att köra sakta med det ska tillstås. Man kan köra 2 km/h hur tungt som helst.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
När du säger krypkörning, vad menar du då? Finns "ingen skoter i världen" som klarar halv gångfart någon längre stund utan att ha konverterats till hydrostatdrift.

Variatorn som sådan är bra, (bättre än TRA), och är väl samma som sitter på fyrhjulingarna vilket i sin tur innebär att det finns precis hur mycket grejer som helst till dom, i alla fall på eftermarknaden i staterna. ATV-sidan är gigantisk i världen jämfört med skoterbranchen.

Saker jag anser att din handlare bör ha kollat.
Sitter motorn fast?
Är variatorer linjerade och på rätt avstånd?
Kärvar något i variatorn?
Remspänning
mm, mm.

Den där bör väl för övrigt gå dreva 19/49 som summitarna? Men det är väl kanske det dom gjort, hamnar man inte runt 130-ish i toppfart då....

Jajja, polaren köpte en ny -17 49a med 900 ACE och han är nöjd, verkar funka klockrent. Märkligt att du har sånna problem.