Remproblem M1100 -13

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
4 remmar på 60 mil. Sista höll 6 mil varv 5 mil var inkörning. Har kört med Variatorkit men remmen och sekundären blir het så man kan inte hålla handen där, på ca 3 minuters lek i snön!

Okej tänkte jag, montera tillbaka allt orginal, precis samma hetta. Inte ens hård körning.

Åf har bytt bussning i sekundär och linjerat men ingen ändring!

Hur het blir er drivlina vid hårdare körning? Proclimb allstå?
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Speedwerx kit gjort för 210-240 hp. Andra vikter, annan primärfjäder, 36:as Helix, original sekfjäder.

Kört med 220 hp men ställt tillbaka nu till stock
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Jo det känns som de. Men varför skickar inte Speedwerx hårdare fjäder till sek? Men ska köpa och prova. Tro de finns i vårat avlånga land?
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Ingen aning vart du kan få tag i fjäder eller varför dom inte levererar med hårdare fjäder .
Är kittet till en M 1100 ? , så det inte var till en kortare model ? .

Kikade lite på D&D sida , dom verkar köra med brantare kam och hårdare fjäder , för 36 grader trotts allt lågt och dom kanske räknar med att det skall hålla i mot ? .

Bara testa en hårdare fjäder , växlar den inte på lika bra , så gå upp någon grad på kamen då .

Tråkigt att köpa ett kit som inte fungerar som det skall ! .
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Min har varit inne på första service i veckan, avverkade 3 remmar på 31mil.. Linjeringen var tokig från fabrik tydligen. Skivorna blir brännheta efter pådrag även för mig!
Har inte fått mitt variatorkitt från speedwerx än så jag kör på strax under 200hk, slår inte in varvstoppen alltför mycket då. "Spränger" du remmen eller hinner du upptäcka att dom blir dålig?
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Jag mailade Speedwerx och skrev min setup och fick då detta kit. Dock tycker jag vikterna är för lätt. Fick köpa till brickor och ändå bara upp till 88 gram, 85 g standard. Så har köpt Dalton vikter så jag kan vikta upp till 94 gram.

Remmen exploderar , bara skräp kvar av den. Sjukt förbannad, hört om inga remproblem på 4-taktarn och så blir det så här, Faan !
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
När man får höra utav er som köppt nya skotrar att försäljaren skyller på att variator inställning/linjering vart dålig från fabrik !! .
Va fan släpper dom som återförsäljare ut skotrar utan att kolla det ? och låter kunder köra sönder remmar på löpande band ? .
Skandal ! .

Tokig , hur går remen sönder , rakt av , eller flisas den upp i trådar eller ? .
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Om du är helt hundra på att variatororerna är inställd bra , linjering , offset ,cc .
Då är det bara att lägga tid på sekundären , jag skulle investerat en hårdare sekundär fjäder så du får hårdare remtryck .
 

G&G

Ny medlem
5 feb 2013
2
0
1
sundsvall
Tråkigt jag har kört 120 mil med min M1100 orginal utförande inte bytt någon rem. Och jag kör inte lugnt så det låter främande för mig. Hoppas ni får ordning på problemet.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Nu har jag iof en 800 och inga igentliga rem problem MEN nått känns ändå skumt få sekundären alltid är varmare än primären? Normalt i mina ögon är varmare primär, har inget slir el dyligt med min setup. Of topic kanske men skumt är det!
 

Jimbo666

Ny medlem
22 okt 2009
2
0
1
Jag har en F1100 med Speedwerx 210-240hk samt Speedwerx variatorkit. En sak är klar och det är att Arctic har problem med variatorerna. Min rem exploderade i småbitar efter den hade gått ca 45mil. Ett problem verkar vara kylningen av variatorn, för den blir rätt het även vid lugn körning.
Jag kände på variatorn på en Warrior som jag var ute och åkte med, den var bara lite ljummen efter några mil i samma takt.
På div U.S forums så finns det massor av Arctic ägare med samma bekymmer.
Vissa påstår att motorn vrider sig för mycket "http://www.hardcoresledder.com/forums/493-procross-2012/590872-drive-line-test-video.html" och andra påstår att en längre rem löser problemet "http://www.snowandmud.com/arctic-cat-proclimb-m-531/ac-1100-turbo-longer-belt-78660.html"
SpeedWerx har även en video på Youtube som visar hur man modifierar sidokåpan för att få ner tempen.
Har tyvärr tappat bort länken.
Arctic är ju tydligen medveten om problemet och ska komma ut med ett kit som förhoppningsvis löser remsprängningarna.
Det är ju inte speciellt kul att behöva slänga ut 2500kr för en rem i tid och otid :(
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Sv: Re: Remproblem M1100 -13

Nu har jag iof en 800 och inga igentliga rem problem MEN nått känns ändå skumt få sekundären alltid är varmare än primären? Normalt i mina ögon är varmare primär, har inget slir el dyligt med min setup. Of topic kanske men skumt är det!
All värme i en variator, (förutom den lilla värme som överförs till primären genom vevaxeln) kommer från remslir/friktion. Att din sekundär är varmare än primären visar på att den slirar mer.