Remmen sitter för hårt

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Hej, har märkt att remmen sitter för hårt då den gnisslar på tomgång/låga varv. Hur gör jag för att lätta på den? Har sökt på forumet och google men kommer inte fram till något... Någon som kan förklara. Det jag vet att man måste lätta på muttrarna i sekundär och sen använda insexnyckel, vad gör jag sen? Skotern är en CF 1000 -07. Mvh Axel
 

puttedyk

Välkänd medlem
6 mar 2008
714
3
18
Öregrund /Orsa / Umeå
variator.JPGTa tar bort bulten (21) som håller variatron. bryter lös alu pluggen(17) tar bort ett eller flera shims (16) skruva tillbaka det hela.
obs du kan få prova flera gånger med olika shims innan du hittar rärr.
 
Last edited:

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Har du en vit plasthylsa i mitten så är det på den du justerar belt defletion med ett verktyg liknande det nedan.





Du kan söka lite på "belt deflection" på nätet
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Tack putte och thullen! Ska kolla om jag har ett sånt där verktyg, behöver man då ta bort shims eller är det bara att vrida med verktyget och testa sig fram? Annars gör jag som putte säger :) Antar att man måste ta bort shims.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Har du en alu.hylsa under centrumbulten så ska den hylsan ut och du plockar bort shims från den.

[video=youtube;r3lnhO09gMU]http://www.youtube.com/watch?v=r3lnhO09gMU[/video]
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Okej, ska kolla det där imorgon! :) Btw vad brukar du ha för temperatur på din skoter? Tänkte min visar 135 efter några timmars körning, men vet inte om de är fahrenheit eller celsius, men ska kolla det imon. Tänkte så den inte går för varm, bäst att vara försiktig... :)