Remmen blir "3000grader" va äre fö fel?

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Hej! min rem exploderade idag på min yamaha SRV 540 -90 har lagt märke till att remmen blir jätte varm! hur ska jag lösa det så att den inte blir så varm? med varm menar jag att om du tar på den efter körnig får du brännblåsor ...Seriösa svar tack!

Tack på förhand
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
det är många saker som påverkar att remmen blir varm.

din motor sitter snett?
variatorn? någon av variatorna är sönder eller snett..
haft fel rem? för kort?

seriösa svar? hur tror du folk vet vad du har för fel, det blir mest gissningar...nu..
man måste själv vad som hänt för att kunna veta vad som hänt..

nu får du förklara allt bättre, har läst på några av dina inlägg att du köpt skoter nyligen?
hade den samma fel då? eller uppstod felet nyligen?
harft lös motorn?

listan kan göras hur lång som helst.. lite tydligare kan ju folk vara om de vill ha seriösa svar.
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
det är många saker som påverkar att remmen blir varm.

din motor sitter snett?
variatorn? någon av variatorna är sönder eller snett..
haft fel rem? för kort?

seriösa svar? hur tror du folk vet vad du har för fel, det blir mest gissningar...nu..
man måste själv vad som hänt för att kunna veta vad som hänt..

nu får du förklara allt bättre, har läst på några av dina inlägg att du köpt skoter nyligen?
hade den samma fel då? eller uppstod felet nyligen?
harft lös motorn?

listan kan göras hur lång som helst.. lite tydligare kan ju folk vara om de vill ha seriösa svar.
Remmen har varit för kort JA! Felet har varit hela tiden.. jag å pappa försökte linjera å det blev väll skapligt! men remmen blir jätte het! kan det bero på att man har för kort rem?

Norden_AN Nej vi köpte aldrig ett sånt! linjerade med vanligt plattjärn istället fick tag i måtten! men CC måtten blev lite fel så remmen är kort..
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Kan till lägga att remmen small sönder idag! pga att en sladd åkte i i variatorn ...Men det känns inte kul at remmen blir så ***** het.. det kan ju inte vara bra ! men om remmen är för kort blir dom hetare än vanligt då?
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Bytte rem nyss körde 500meter gasade fullt en gång så small nästa rem! vafan äre för fel?! min teori är att det är nå fel i primären?
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Du vet väl att variator remmen ska köras in. Köpte du original rem? Vad har skotern för inslagsvarv? toppvarv?
Skulle nog köpa ett linjeringsverktyg om jag var du, om nu inte problemet löser sig.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Du vet väl att variator remmen ska köras in. Köpte du original rem? Vad har skotern för inslagsvarv? toppvarv?
Skulle nog köpa ett linjeringsverktyg om jag var du, om nu inte problemet löser sig.

En ny rem ska väll ändå inte gå sönder av 500meter full gas?

Låter som nått är helgalet :S
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Nått är helgalet! har ju kört länge på samma remm utan problem ! bara att dom blir varm, men dom ha inte gått sönder efter 500meter :S remmen va dock inte ny men inte så sleten så den inte skulle hålla mer än 500 meter! Den första remmen som jag ha kört på i några veckor va ny... det va den som gick åt helvete först.. sen provade jag en annan bättre beg den gick sönder efter 500meter när jag gasade fullt i ca 10meter.. va äre för fel? kan det vara att primären håller på att ge upp?
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Hur mycket varvar den vid fullgas? kan ju vara vevaxeln som är sne med.. då brukar maskinen käka remmar.

Går skotern lätt? jag menar så att inte något ligger på tex mattan som krånglar eller bromsen.
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Aj AJ AJ! vevaxel som är sne lät inge kul.... mattan går tungt pga att den är redigt spänd!! men det ha den varit hela tiden ...bromsen har inte legat på förut iaf ..

Men vevaxeln kan den bara bli sne utan anledning :S???

Om bussningar vikter å allt va det är i en variator , om det är nått som är dåligt kan den käka remm då?
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Hur mycket varvar den vid fullgas? kan ju vara vevaxeln som är sne med.. då brukar maskinen käka remmar.

Går skotern lätt? jag menar så att inte något ligger på tex mattan som krånglar eller bromsen.
det där tror jag knappast på.. mer tror jag om att motorn sitter snett.
 

frenell

Välkänd medlem
14 sept 2007
240
0
16
va? vad snackar du om?

Haha nerå..han bytte åt sig skotern av mig...när jag hadde den var det inga problem med remarna..och då satta inte motorn helt 100 rakt och ena motorfästet satt lite löst så motorn flytta sig nån cm eller så när man skulle iväg..men det var tydligen fixat nu..
så ja nått knas måste det ha blivit kanske nån skiva som har slagit sig? han hadde väll fått in nån vajer i variatorn också..
tog det tvärstopp då? kan ju även vara veven som fick sig en törn då:hmmmm2:
 

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Om det funkade för din kompis med samma remmar då motorn satt lös och du säger att remarna är lite för korta så kan det ju ha nått med det att göra.

Då remen är för kort så utsätts den ju för ännu mera krafter än den normalt ska göra.
Att den blir varm kan ju både bero på friktionen som blir mellan rem och skiva. Men värme genereras även vid deformation. Så då du har remen för spänd så utsäts den ännu mer för töjning vilket gör den ännu varmare.

Då remen blir för varm så börjar den tappa sina egenskaper vilket gör att den går snabbare.

Har du matten för spänd så går ju även den tyngre vilket ger mer påfrestningar på remen men det borde ju göra så att du får mer slirning mellan rem och variator.
Har du mattan för spänd så utsätter du även lagren på drivaxel och boogie för högre krafter så dom slits snabbare.
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Tog inte stopp när vajjern åkte in i variatorn! stannade pga att det klingade ..men vad kan det vara för fel :S ska prova en annan rem idag sleten men ca 2-3cm längre
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Har kollat lite mer idag! såg att variatorn inte går tillbax när den växlar ut, klonkar till så går den tillbax efter ett tag ... varför blir det då? sen har jag en till fundering! hur högt upp ska remmen gå på primären vid full utväxling?
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Remmen ska nog gå nästan ända ut...att skivan kärvar och inte går tillbaka är nog en stor felorsak till remslitaget...remmen slirar troligtvis för mycket och då blir den aldeles för varm. kolla så att inget ligger mellan skivan och axeln....tyvärr så är det nog inget annat än att skruva isår variatorn och kolla upp den. Och bar för att en beggad rem ser bra ut så innebär det inte att den är det...det är ju en gummiblandning och den blir ju gammal med tiden precis som med däck.
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Remmen ska nog gå nästan ända ut...att skivan kärvar och inte går tillbaka är nog en stor felorsak till remslitaget...remmen slirar troligtvis för mycket och då blir den aldeles för varm. kolla så att inget ligger mellan skivan och axeln....tyvärr så är det nog inget annat än att skruva isår variatorn och kolla upp den. Och bar för att en beggad rem ser bra ut så innebär det inte att den är det...det är ju en gummiblandning och den blir ju gammal med tiden precis som med däck.
JO! ska ta bort variatorn å kollla upp den kanske renovera lite...