Remexplosion 417300531 Boondocker 3900 DS 2018

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Klarade i helgen av premiärturen där jag glad i hågen monterat en ny (inkörd) variatorrem, BRP 417300531, vilket jag brukar göra varje år oavsett om fjolårsremmen är sliten eller ej.

Det skulle jag aldrig ha gjort.
Efter två mil led var det dags att ge sig ut i skogen och när jag kom upp i första branten stannade jag sen när jag skulle iväg small och rasslade det väldigt överraskande i vänstersida av skotern.
Hade i bakhuvudet att remjäveln är ny så jag trodde ju att det var något som rasat ordentligt vilket det visserligen har gjort också.

Remmen spräckte buken och bröt av tre av de fyra torxskruvarna som håller helix i inre primärvariatorskivan.

Förra året körde jag 60 mil på Ultimax innan den började fransa och jag hann byta den i god tid.
-Detta delvis under betydligt sämre remförhållanden med extremt sur snö och varmgrader.

Så mitt varnande långfinger till 531-remmar. Byt för fan ALDRIG till en sån.

Åsikter om detta som diskussionsunderlag.
En teori är att 531 är för lång och kan flexa så den tar i plåten man fäster variatorskyddet i.
Jag vill påstå att detta är ett garantiärende.
ÅF påstår att garantin gått ut på min maskin
(Påställt första gången i Sverige 2017-12-04)
Är det inte fyra års garanti på dessa?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
885
113
Stora Blåsjön
Ang om det är 4 års garanti eller ej så har du fortfarande 3års reklamationsrätt. Om remmen bara gått 2 mil så lär de rester som finns kvar vittna om det. Så om en felande rem har slagit sönder delar på skotern så bör brp stå för det.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Om det är 4 års garanti beror antagligen på om din skoter försäsongsbokats eller inte. När jag köpte min -19 så var 4 års garanti en av fördelarna med att försäsongsboka, köpte man maskinen på hösten så fick man 2 års garanti, (även om de två extra åren gick köpa till för en peng).

Hursomhelst. Var remmen hel när du stannade för att sen gå sönder när du skulle iväg?
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Frågan är om det var remsprängningen som knäckte bultarna till helixen eller om bultarna var lös (inte helt ovanligt problem) och bidrog till att knäcka remmen.

Oavsett så tål 531 betydligt mycket mindre stryk än XS821 eller 571, jag har hört många som avråder helt från att använda 531.

Jag trodde alla Lynx 2018 såldes med 4 års garanti, eller ska man vara helt korrekt så var det 2 års garanti och 2 års förlängd garanti.
Min Xtrim 850 -18 har i alla fall två års garanti kvar, jag frågade om det i samband med service nyss.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Hursomhelst. Var remmen hel när du stannade för att sen gå sönder när du skulle iväg?
Jag vill påstå att den var hel och att den exploderade vid gaspådraget jag gjorde för att komma iväg.

Frågan är om det var remsprängningen som knäckte bultarna till helixen eller om bultarna var lös (inte helt ovanligt problem) och bidrog till att knäcka remmen.
Den bulten som är hel har fortfarande loctite kvar och satt med tillräckligt moment. Rev nämligen ut hela axeln och lämnade den till ÅF och kollade just detta innan.
Visst kan de tre andra ha gängat upp sig men jag finner det tämligen osannolikt.

Ska kolla igenom böckerna när jag kommer hem angående garantin.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
I det här fallet är jag nästan helt säker på att grundproblemet är att helixen lossnat.

Men visst man kan diskutera hurvida 531 är en dålig rem eller inte. Jag själv har varit extremt negativ till den remmen då jag under första säsongen med min SP 146” sköt många åt helvete på bara några få mil. Medans föregångaren 391 som dom aldrig skulle slutat med höll minst 30mil.

Men hör och häpna med hårdare motorkuddar och lite variatorjustering så körde jag hela förra säsongen, strax under 100mil, på samma 531 och ja den sitter fortfarande på och är hel. Men den tål inte något remslir överhuvudtaget, därför håller den inte alls med original setup för då slirar det duktigt och det verkar inte finnas någon annan rem än XS som står pall för det. Men jag tycker skotern går skit med den remmen så jag vägrar köra med den.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
I det här fallet är jag nästan helt säker på att grundproblemet är att helixen lossnat.
Det tror jag oxå.

Men den tål inte något remslir överhuvudtaget, därför håller den inte alls med original setup för då slirar det duktigt och det verkar inte finnas någon annan rem än XS som står pall för det.
Har du testat 571? Det jag läst är att den är betydligt hållbarare än 531. Tex skrev Dynamo Joe att han verkligen försökte spränga den (för att försöka ta reda på vilken maxtemp den klarade), men han lyckades inte.[/QUOTE]
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Det tror jag oxå.



Har du testat 571? Det jag läst är att den är betydligt hållbarare än 531. Tex skrev Dynamo Joe att han verkligen försökte spränga den (för att försöka ta reda på vilken maxtemp den klarade), men han lyckades inte.
Jag har en 571 som jag körde några mil med ifjol men jag tycker skotern beter sig nästan lika konstigt som med XS rem. Den håller klart bättre än 531 med variatorerna original men den ger sig den också.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Fick tillbaka sekundären idag.
Den hade enligt ÅF inte tagit någon skada i varken helix eller rullar och skivorna är rak så det var ju bra.
Han säger också att det är skruvarna som lossat och remmen går åt helvete av detta. Jag tänker inte säga emot..
-Men! Loctite gänglåsning släpper ju inte förrän vid över 200 grader.. blir det så fruktansvärt varmt i sekundären?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Med den värdelösa variatorsetup som sitter i dom så är det inga problem steka ägg och bacon ute i fält om man känner för det 🤦‍♂️

Jag har inte mätt temp men om man till och med bränner handskarna när man kränger på en ny rem så är det hett...
 

Etec600

Prospect sledder
5 feb 2018
11
0
1
Djursvallen
Jag har en Exterrain som jag har haft sönder några remmar. Jag måste kolla variatorskyddet varje gång jag startar då det sitter löst samt att primären har haft sönder plasten nertill på skyddet . Är det någon mer som har problem med löst variatorskydd?