Remdamm i spjällhuset och på reedsen

Reckless

Aktiv medlem
30 apr 2008
82
0
6
Har hört att det är vanligt att det bildas remdamm i spjällhuset och på reedsen i 600 sdi motorn. Så har lite funderingar inom detta eftersom att jag själv äger en Renegade 600 sdi som har gått 610 mil och mig vetligt är spjällhuset aldrig rengjort från remdamm.

Är remdammet skadligt för maskinen? påverkar det prestanda och acceleration?

Jag har själv dålig erfarenhet av att skruva i maskiner och har dåligt koll på vart dessa reeds och spjällhus sitter samt hur man rengör dem... Så om någon skulle kunna förklara eller rent av skriva en guide för hur man går till väga så vore jag väldigt tacksam!

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Jag rengjorde en lynx 05 sdi tror jag det var. Den hade så mycket remdamm i reedsen så den gick inte att få i backen utan den dog ,samt ruggit dåligt med effekt. Rengjorde reeds samt spjällhus gick fint efter det.
Lös med luftburken, sen drar du lös klammren som sitter runt spjällhuset som är alu färgat samt att gasviren slutar i det, sen tar du ut det kanske att du måste lös med några glykolledningar till förvärmningen, sen lös med reedsen sitter med kanske 6 m6 skruvar med 8mm fattning, rengör med avfettning el liknande.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Vet ej hur det är på en sdi men på min vanliga ho har luftburken även insugshål innanför kåpan(Du måste ta lös burken från sidokåpan för att se dom) där den drar i sej mer luft när filtret blir igen isat och det hålet sitter på samma sida som variatorn gör så där kommer det nog in en hel del ofiltrerad luft med massor av skit. kolla även så skumgummi muffen mellan yttre och innre luftburkarna är hel vilket är vanligt dom inte är. alltså mellan den fasta burken och burken som sitter i sidokåpan

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
50
Umeå - Yttersjö
Tjo! hade lös mina spjäll o reeds. skotern har gått 230mil och vad jag kunde se så hade det inte bildats något remdamm öht . Det ska väl va ganska omöjligt för remdammet att ta sig till insuget på en -08 med det "bättre" luftfiltret?

R

RevMan

Det kan smita in remdam på xp också men inte alls lika mycket som på rev.
Rekomenderas att man sätter meshtyg över hålen i luftburken.

R

RevMan

Bra idé Mach z.
remdamm kan ha en förödande effekt på 1000sdi. troligen 600 ochså men jag har inte hört om någon 600 som rasat pga av det.

Husaberg450

Medlem
15 feb 2011
28
0
1
Kovland
Jag har en SDI 1000 summit som gått 700 mil och där finns det rem ludd på reedsen, botade det genom att sätta dit ett luftfilter från en husaberg 450 -08 passade perfekt på/i luftburken mot förgasarna. kan rekommenderas. Troligen så är det skumgummitätningen mellan luftburken och sidokåpan som inte håller tätt.

rallep

Medlem
28 feb 2010
48
0
1
tänkte låna tråden lite om det går bra, jag har en 600 sdi som tappar varv, har fått svar att jag ska kolla rem damm och dyligt i spjällhuset, men frågan till er är, vars sitter spjällhuset? har aldrig hört namnet ens förut, kan vara för att detta är min första sdi maskin..