Remdamm i förgasarna på SXR500!

H

Halvliter

Efter att ha hört/läst mycket om att Yamahas SXR500 kan dra i sig remdamm i förgasarna med haveri som följd så öppnade jag idag min luftburk, och mycket riktigt, där var det svart... Vad jag kunde se så hade den dragit i sig dammet genom fyra små hål i botten på luftburken. Vad f..n gör dessa hål där? Dränering? Hur som helst så pluggade jag igen dem, huruvida det var smart gjort får väl framtiden utvisa, så vida ingen kan tala om det för mig nu på en gång?

Detta måste ju medföra att alla SXR500 har samma problem? Någon som vet hur Yamaha ser på detta? Personligen skulle jag vilja kalla det för ett fabrikationsfel...

Nu till min fråga: Hur mycket måste man riva förgasarna? Eftersom jag inte är någon kung på förgasare skulle jag inte vilja ta bort mer än munstyckena och rengöra dessa, eller kan det finnas fler ställen där det samlats damm?
 

Grev

Aktiv medlem
31 dec 1999
66
0
6
Orsa
Dammet samlar sig endast baktill på förgasaren, samt till viss del fram mot trotteln.
Längst bak sitter det som ngn liten justerskruv (vet ej vad den har för funktion) Denna har jag petat i med en liten nål för att få ut skiten. Vet ej hur det påverkar förgasaren med dammet, men du behöver inte rengöra munstyckena, då det endast flödar bensin genom dessa.

Passa även på att rengöra luftburken, då det samlas en del remdamm även där.
 

mathias1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
46
0
0
Jo vi hade en sådan -00a förut och hade stora problem med remdammet...man fick ta isär och rengöra stup i kavarten. Tejpade också igen hålen men dammet lyckades ändå på nå vis ta sig in...det räcker som sagt att rengöra längst bak, luftskruven kan med fördel skruvas ut och rengöras...
Om jag inte missminner mig ska det se lite annorlunda ut på dom nyare modellerna, en plåt eller nåt som ska minska remdammet i förgasarna...inte säker...
Tycker att det är väldigt dåligt att en så pass ny skoter ska behöva ha sådana problem...
Som ett litet tips till slut: Denna skoter mår mycket bra av ett lämpligt variatorkitt för ledåkning!
Kom inte ihåg exakt men det var en hårdare primärfjäder, samt nitar till vikterna och en multihelix. Köpt här:

http://w1.950.telia.com/%7Eu95000007/index.htm