Rembyte Vector

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Jag bytte rem på min Vector i påskas ute i fält och fick *****s en hel del...
Det jag ville ha hjälp med nu är att hitta nån som tillverkar en bricka som man sätter på variatorn där man gängar in en skruv som delar skivorna utan att man har sliter skinnet av händerna.
På andra märken är detta standard och det borde det vara även på Yamaha tycker jag.

Nu vet jag att många kommer att klandra mig för att jag är kass mm. men jag är endast ute efter den där brickan.
Tips på enkel hemma lösning funkar det med.

Hoppas sommarhellvetet tar slut nån gång :bawling:
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Yamaha är ju den lättaste skotern att byta rem på. Du tar tag i sekundären och vrider den medsols så ska skivorna fara isär. Kan vara lite svårt första gången men nu på sommar kvisten kan du ju gå ut och träna på det där :)

Men det ska finnas ett verktyg som man skruvar fast på variatorn och låter den sitta. Har sett nån sån annons på blocket i vintras men fanns inte ute nån nu.
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Precis det är den jag har sett.
Det är säkert lätt när man vet hur men jag byter remmen väldigt sällan och hatar det :)
Sist hade sambon slirat en mage på den så bytet då var jävligt eftersom den var nästan ny, och plattorna knappt gick att rubba. Det slutade med skruvmejsel och många blåsor :)
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
håller med har själv bytt på min fd vector och när det sitter en rem där är det inte lätt.men oftast gick dom ju helt av så....


att få dit remmen är knappast problemet utan att få lös den gammla som jag förstått
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Ok, om nån ser detta lilla hjälpmedel eller vet hur man får tag på så behöver jag 2st :)
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Kanon, du kan posta den direkt här eller skicka ett mess till mig.
Så kan jag maila och se om han fortfarande har dessa till försäljning.
 

vector_

Välkänd medlem
2 aug 2009
128
0
6
Luleå
Har en vector er sp - 06. kan vara lite bökigt få lös remmen första gångerna. men efter ett par rembyten går det som smort!:)