Rem till IQ 440/600

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Hallå.
Är lite fundersam över vad det ska sitta för rem i denna maskin.
IQ 05 med en lite äldre Liberty 600.

Passar det med en rem ifrån en 600rr?
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Sitter motorn med samma cc mått som original så passar rr remen.

de är samma rem på alla dom IQna om de är shortblock motorn som sitter på.vilket de troligtvis sitter på din...

440-500-600 är samma block i princip om de är av nyare modell..

ett tips är att slänga på en phazer FX rem. många som gjort de på sina RR och dom har gått bättre...
tog detta tips jag oxå å slängde på mitt bygge.och den går helt klart mkt bättre.
samt att Raceremmen till IQn kostar kring 2500kr att köpa..phazer FX remmen kostar 700kr..och den håller minst lika bra med rätt linjerad motor.
 

Black_rider

Välkänd medlem
25 jul 2006
106
0
6
33
sundsvall
de är samma rem på alla dom IQna om de är shortblock motorn som sitter på.vilket de troligtvis sitter på din...

440-500-600 är samma block i princip om de är av nyare modell..

ett tips är att slänga på en phazer FX rem. många som gjort de på sina RR och dom har gått bättre...
tog detta tips jag oxå å slängde på mitt bygge.och den går helt klart mkt bättre.
samt att Raceremmen till IQn kostar kring 2500kr att köpa..phazer FX remmen kostar 700kr..och den håller minst lika bra med rätt linjerad motor.
Problemet är att jag har en Phazer fx rem nu och den ligger på när skotern står still så det skriker och skotern beter sig som den är 2 växlad, först varvar den upp släpper man lite på gasen så käns det som om den växlar och varvtalen sänks och farten ökar.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
låter mysko..är som att motorn ligger för långt ifrån sek.axeln..mät mellan vevaxeln och sek.axeln vad du har för mått där..
så kan ja jämföra på min.

annars kan de vara att man har lagt schims under motorfästena vilket är helt onödigt och feeel när man gör en sådan byggnation....
 

Black_rider

Välkänd medlem
25 jul 2006
106
0
6
33
sundsvall
låter mysko..är som att motorn ligger för långt ifrån sek.axeln..mät mellan vevaxeln och sek.axeln vad du har för mått där..
så kan ja jämföra på min.

annars kan de vara att man har lagt schims under motorfästena vilket är helt onödigt och feeel när man gör en sådan byggnation....
Har försökt mäta på ett ungefär. Fick fram ett ungefärligt mått på 264-265mm.

och jag har inte sett några motorchims.

Edit

Kollat lite nogrannare på motorkuddarna idag och det ser ut som om det ligger schims på dom bakre motorfästerna så jag ska testa ta bort dom.
 
Last edited: