Rem o variatorfråga, Ski-doo 500 -01

Knerten

Medlem
7 jun 2013
30
0
1
Tjena. Ja bytte nyss rem på skotern inför vintern, klippte bort den gamla o skulle dit med nya. Som jag har gjort på andra skotrar så vred jag bara på sekundärn men det gick fasen inte nu.

Ja slängde på remen på primärn o la över remen på sekundären o vred bägge variatorerna tills remen var på plats.

Är det så man verkligen ska göra? Det går ju men är det tänkt att göra så? Ska man inte kunna vrida upp sekundärn?

Sen en till grej såg nämligen detta på sekundärn:

Borde det sitta en pinnbult där? Eller används håle till nå annat? Antar ju självklart att man ska ha pinnbult men tyckte det blev så assymetriskt då :D Nej men nån tankegång kring det?

Tack på förhand.

Erskeperske

Välkänd medlem
9 jan 2012
598
2
18
Färila
Vet inte hur de e på de där äldre skotrarna, men på reven har man ett verktyg som man drar isär sekundären med för å lättare få på remmen =) Å på din bild ser det ut som att du åxå ska ha en sån med tanke på hålet mellan de där 2 muttrarna där du ska gänga in verktyget =)

Knerten

Medlem
7 jun 2013
30
0
1
Vet inte hur de e på de där äldre skotrarna, men på reven har man ett verktyg som man drar isär sekundären med för å lättare få på remmen =) Å på din bild ser det ut som att du åxå ska ha en sån med tanke på hålet mellan de där 2 muttrarna där du ska gänga in verktyget =)

Ja kunde tänka mig nå sånt, kollade faktiskt lillväska men de verktyget hade jag inte så få väl gå till nån återförsäljar sen å kolla om de gå å köpa de verktyget. :)

Knerten

Medlem
7 jun 2013
30
0
1
Sedär. man fick ju allt serverat på ett fat här :). Tack så mycket, blev beställt ett sånt verktyg! Kan vara lite lättsammare då man e ute i skogen! ;)

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun