Rem nummer Rmk800 vertical escape -03??

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Som rubriken lyder så undrar jag vad remmen heter som ska sitta på en rmk 800 -03. Den gnisslar o låter fan när man smyger o köra sakta.
Oerhört störtigt.. Eller om det är rätt nummer isf vad kan man göra
åt detta??

Mvh//Ronny

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
till 99% säker, 3211080, ställ in mellanrummet på skivorna i stora variatorn så att remen ligger högre upp.

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Okej!
På sekundären alltså? hur ställer jag in det, mer specifik beskrivning, har aldrig hållt på o skruva med en polaris förut nästan:p

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
det är tre st bultar som du släpper på på sekundären, är en bricka som dom sitter i, svårt att missa =)

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Sen en följdfråga. Det är inga verktyg med i denna maskin.
Och att få av remmen är det omöjligt utan verktygen som hör till skotern?
Eller finns det något knep?

Är ju så extremt lite mellan rum för att kunna kränga lös den..

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
det är ju alltid lättare om du släpper på sekundären helt när du ska ha bort remmen, men det ska gå utan några verktyg, bara att slita och ha sig..

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Är bara att ta tag i inre skivan å trycka å vrida den mot växellådssidan samtidigt som du med andra handen trycker ner remmen i variatorn så att skivorna inte går ihop igen

rolf

Aktiv medlem
1 jan 2000
63
3
8
Du behöver ett verktyg som du skruvar in i ett hål i variatornför att ta av remmen. När man skruvar in den pressas skivorna isär.

För att justera remsträckningen är det en insexskruv med en låsmutter på.
Om remmen gnisslar är den för sträckt så då ska du slaka på sträckningen, då ska den inte ligga högre upp i variatorn som nån skrev.

Verkar vara många här som tror dom kan...

VerticalEscaper

Aktiv medlem
15 feb 2009
56
0
1
Bytte remmen på min Vertical Escape 800 -04 för inte så många dagar sedan. Jag krängde bara av den, inte så svårt. Sen finns det som redan är nämt en insexskruv med låsbricka till för att ändra remspänningen!

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Har också en Vertical escape 800 -03 och undrar lite över spännaren i sekundären. Om jag ska spänna rämmen alltså att den ligger för långt ner så undrarjag om jag ska dra åt spännskruven eller släppa på den?

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Du behöver ett verktyg som du skruvar in i ett hål i variatornför att ta av remmen. När man skruvar in den pressas skivorna isär.

För att justera remsträckningen är det en insexskruv med en låsmutter på.
Om remmen gnisslar är den för sträckt så då ska du slaka på sträckningen, då ska den inte ligga högre upp i variatorn som nån skrev.

"Den gnisslar o låter fan när man smyger o köra sakta" beskriver han, så du (rolf) menar remmen är för spännd??? konstigt.
Det är med nr 10 och 11 du stäler in mellarummet på sikivorna, skruva in så blir det större mellanrum, och tvärtom för mindre.
http://parts.polarisind.com/Assemblies.asp och välj driven clutch

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik

Har jag aldrig sett på en polaris

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Om det gnisslar från remmen när den står på tomgång så är remmen för spännd och ska slakas.