Relativt orkeslös MXZ rev 440-04 utanför leden.

R

Robin

Kan tycka att lill räven kan kännas lite slö utanför leden vid högre varvtal.
På led och överallt annars går den perfekt. Och ända upp till 6500-7000rpm är den just så pigg som en liten 440 med låg drevning ska vara.
Men de sista 1-2000rpm på toppen tycker jag kan kännas ganska slött utanför led.
Ex om skotern läggs på skrå (burka om ni så vill) och det ska matas full patrull för att få upp den igen så kan den kännas lite orkeslös och tung.
Motorn vill dra på men känns som belastningen blir för stor.

Givetvis är det inte så mkt annat att förvänta av en liten (sk)rotax 440 motor men andra 440in (02a) i sällskapet känns betydligt piggare på just topp varven trots likvärdig bestyckning och värre matta.

Jag utesluter allt som har med motor att göra då den är i tipptopp.
Utesluter även luftfiltret då det ej är igensatt.
Jag utesluter även allt med matta och dess drift att göra då det rullar på fint och kör med extremt slak matta.

Mer inriktad är jag på att det är variatorerna som inte riktigt är optimerade.
Eftersom jag är relativt nyfunnen i TRA funktionen så mottages gärna tips om inställningsmöjligheter på dessa.

//Robin

Fan det var länge sedan jag startade en egen tråd, men nu blev det som så.

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Man kan inte byta läge på fjädern på de där.
Testa att "klicka upp" justerskruvarna på primären med ett klick åt gången(original är läge 3). Kom bara ihåg att inte ta bort muttern helt på justerskruvarna utan bara så pass att man kan vrida runt dem eftersom brickorna på insidan kommer lossna då.

R

Robin

Ne, ***** snik Team sekundär variator.

Som jag förstått det så justerar man väl bara toppvarvet på primären via dessa skruvar?

Hursomhelst så har jag roffat åt mig sekundären från en 02as 440 som inte alls har samma symptom som jag har på toppen, ska se om det hjälper under morgondagen.

Har dessutom markerat upp primären så vi får väl se om den varvar ut ordentligt, känns dock inte som om det skulle vara problemet.

Det är just som om den kommer upp i topp varvet i lös snön men klarar inte av belastningen när den påfrestas yttligare och därmed sjunker litegrann.

Återkommer med resultat.

sleepy

Välkänd medlem
3 mar 2008
188
0
6
MLG
www.garaget.org
jag har en rev 440 07, jag fick ställa in läget på 4 på primären ist för 3 när det är mycket lössnö för då orka den bara upp till 8000 sen sakta upp till 8500
men sen slog den i på 8500 direkt med lite översläng mott 8800först i en 1sek typ

R

Robin

Slängde tillbak TEAM sekundären och ställde primären i klickläge 5, kanonfinemang.

Hoppar upp till 8500 och sjunker sedan fort ner till stabila 8100.

Case closed