Rekommenderat att INTE köra etec på Aspen / akrylatbensin

Kendo

Medlem
30 mar 2013
15
0
1
Nu är det väl kanske inte så många som kostar på sig bränsle från Aspen i sin skoter men det kan vara bra att känna till. Jag hade själv en tanke om att använda en skvätt i tanken inför sommarförvaring så man slipper problematiken med etanol när skotern står en längre tid. Fick höra att det inte var rekommenderat så jag mailade Aspen för ett klart svar, vilket jag bifogar.

Aspen, tillsammans med BRP, rekommenderar inte användning av alkylatbensin i snöskotrar med motortypen E-TEC eller SDI (Lynx och Ski-Doo). Vi har sett att det under vissa förutsättningar kan uppstå ett onormalt cylinderslitage hos dessa. Vi har dock inte sett några problem hos de äldre tvåtakts- eller fyrtaktsmotorerna från Rotax, ej eller hos fyrtaktare av typen 4-TEC. Tyvärr har vi i dagsläget ingen lösning på problemet, utan kan bara rekommendera att du inte använder alkylatbensin i dessa motortyper.
 

Busaberg

Aktiv medlem
1 apr 2010
85
1
8
skogen
Ja inte kommer du att slita ut några cylinderlopp för att du använder alkylat under sommarförvaringen iallafall,varken på e-tec eller något annat.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Har luskat runt detta en del. Slitage börjar tydligen märkas efter ca 350mil på enbart aspen på 600e-tec.
En likadan 600e-e-tec som gick på aspen med en dos tripak vid varje tankning gick över 600mil innan det började märkas.
Märktes genom att man helt plötsligt behövde 3-4drag eller ännu mer för att få igång dem när de tidigare alltid startat på första, var dessutom svårt att få i backen, maskinen stannade oftast.
Gissningsvis så går det väldigt fort mot slutet när det väl börjar slitas.
Har även hört om stora bekymmer med aspen i yamaha 4-taktare nått år tidigare.

Tror inte alls det är något bekymmer att fylla tanken med aspen inför sommarförvaringen men som jag ser det finns ingen anledning då jag alltid har köpt bränslekonservering för sommarförvaringen, har för mig att ski-doos kostar en hundring är räcker till några tankar.