Reklamera begagnad skoter hos handlare?

comzze

Välkänd medlem
19 dec 2012
108
0
6
Piteå
Jag köpte mig en skoter i julas för ca 50 000kr, hos en skoterhandlare. Efter 3 månader så slutade motorn att gå på en cylinder och jag lämnade in den på en lokal skoterverkstad, inte hos handlaren.
På verkstaden så konstaterades det att motorn hade skurit och det skulle kosta runt 10 000 - 13 000 kr att fixa, jaja tänkte jag och sa att det bara var att fixa.

Men nu efter 2 - 3 veckor så pratade jag med verkstaden igen som sa att vevaxeln mest troligtvis måste bytas vilket skulle bli otroligt mycket dyrare!

Kan jag gå tillbaka till handlaren och förvänta mig att få någon ersättning/reklamera? Tänkte om någon har haft liknande problem...
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sexmånadersregeln.
Men det är ju en bevisbörda för båda parter.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Kontakta säljaren och hör. Dom kanske kan vara med och dela, alternativt har dom delar som begade cylindrar på hyllan.

Att du skulle få hela repet är inte säkert men lite hjälp bör du få.

Vad skulle "din" verkstad byta för 10-13 papp? Båda cylindrarna och båda kolvarna?
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
P
Jag köpte mig en skoter i julas för ca 50 000kr, hos en skoterhandlare. Efter 3 månader så slutade motorn att gå på en cylinder och jag lämnade in den på en lokal skoterverkstad, inte hos handlaren.
På verkstaden så konstaterades det att motorn hade skurit och det skulle kosta runt 10 000 - 13 000 kr att fixa, jaja tänkte jag och sa att det bara var att fixa.

Men nu efter 2 - 3 veckor så pratade jag med verkstaden igen som sa att vevaxeln mest troligtvis måste bytas vilket skulle bli otroligt mycket dyrare!

Kan jag gå tillbaka till handlaren och förvänta mig att få någon ersättning/reklamera? Tänkte om någon har haft liknande problem...
Lätt att vara efter klok som det heter men du skulle ha hört av dig direkt till handlaren när problemet uppdagades

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

comzze

Välkänd medlem
19 dec 2012
108
0
6
Piteå
JAAG: Den hade skurit på ena cylindern, så den cylindern skulle bytas eftersom det hade bränts stora "hål". Sen skulle dom byta båda kolvarna... kommer inte ihåg allt just nu.

polxlt: mjo jag tänkte att det inte var något allvarligt fel och eftersom jag har 50 mil till handlarn så lämnade jag bara in den hos verkstan. Men visst man kanske skulle ha ringt till handlar också...

Ska då fara till verkstan imorrn och höra vad dom säger...
 

comzze

Välkänd medlem
19 dec 2012
108
0
6
Piteå
Vill bara berätta att jag har pratat med handlaren och det bästa han kunde göra var att erbjuda mig en renoverad vevaxel för 5000, vilket är bättre än inget...
 

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Tycker jag var väldigt generöst med tanke på att du inte ens pratade med säljaren innan du började repa den på eget bevåg plus att du faktiskt brukat den tre månader.