Reglera laddtryck nytro mcx

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Vad jag förstår reglerar man trycket på wgtstången? Kortare gäng mer laddtryck? Behöver man göra något mer justeringar efter de? Och hur mkt blir det om man justerar 1 varv ca?
 

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Spelar inte så stor roll om du är där och skruvar...Du får ingen mer effekt för spridarna ger redan nu max flöde med bränsle...
 

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
mycke riktigt, spänner du där bak, så ökar du laddtrycket, sen beror de på vilket kit du kör med, 240hk då ska du inte vara där o dra upp i onödan om du inte har för lågt ladd.. orgibrnslepump räcker inte nå mycke längre än 240hk..
har du 270hk så kan man vrida på lite extra men de är inte att rekomendera!
pcv är rätt snabbt bort kopplat:) om man nu ska köra riktigt med ladd:) dock så tycker inte stakarna om så mycke mer än 270hk:) =dyra extra hästar
1varv är ca 0,05-0,1 bars ökning :)
 

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Okej, jag har 270 kittet och det ska va nedställt lite tydligen så den ska ladda typ 230-240 hk. Men om man kopplar ur pcv:en blir det fulltryck då? 270 hk? Såg att vikterna var påviktad annars hade den såklart gått i varvstopp direkt men tycker den ändå varvar lite väl mkt. Har testat att släppa lite på sekundären, förspänningen där för då borde den växla på hårdare? Tycker den kanske håller emot lite mycket. De är inte mycket fel men lite småjusteringar.
 

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Men om nin nytro 270 bara laddar mellan 220-230 kan man väl justera wastgate:en lite mer? Prova ett varv i taget. Hur går ni tillväga vid justering?
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Ett varv "kortare" stag till WG = ~ 0,05 bar, alltså 2 varv för att öka 0,1bar.

Du säger att den "laddar 220-230" hur vet du det? har du någon laddtrycksmätare på skotern? om du INTE har en fungerande laddtrycksmätare skulle jag starkt avråda dig från att vara o pilla på staget, då det kan få ganska tråkiga följder.

En nytro 270 ska ladda 16PSI eller 1,1 bar för att ha sina 270hk. (om jag minns rätt) men är du på högre höjder tex i fjällen så justerar PCV:n upp laddtrycket för att du ska behålla dina 270hk. jag laddar 1,1 på lägre höjder, men uppe på fjällstopparna ser jag rätt ofta 1,2 på mätarn.

Lycka till med regleringen, och ta de varsamt o stegvis, och se till att ha en fungerande laddtrycksmätare så du inte spränger nått :)
 

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Jo klart att jag har laddmätare och nu beror de ju på hur du gasar med den ligger allt mellan 0,5-0,7 bar när du trycker på lite. Och den var nedställd när jag köpte den och de ser jag ju på trycket och tex att din laddar över 1 bar. Min är ju långt ifrån de.. Har 144" så kommer väl blir lite hysterisk med 270 hk ;) Men skulle gärna testa 1 gång.. Har lärt mig köra drygt 200 hk så sen kan man ladda mer:)
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
oj! ja 0,5-0,7 har du inte 270hk :p lååångt ifrån... ställ upp... massor! :p

Du har nog inga 220-230 heller, 240hk är väl 0,9bar tror jag?

Jag kör också 144" och 270hk... de är KUL!
 

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Ja man har ju bra med hk att plocka ut! Tyvärr så har jag 44 kammar bara, så är på jakt efter en 51 matta iaf.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
jag har också bara 44mm ännu, de känns lite klent när de är typ 1,5m puder där man är o kör.. 51mm är ju lite bättre :)
 

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Blir väl kansken en challenger 51 men går nog på större också, och skruva upp turbon lite ;)
 

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Ja men troligtvis blir de 51, skaplig i lössnö samt att bra grepp på lite hårdare :)
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Jonas, en Challenger är väl de närmaste "bra" man kan komma på båda? taggarna ger helt ok bett på led, och 51mm räcker ganska långt i djupsnö.
 

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
jo men ligger inte i 150 å pressar ändå, spelar ju ingen roll om man har 32 eller 62 kammar om man kör med förstånd. Sen bor jag mitt i området direkt så åker som sagt minimalt på led. Ibland följer jag leden bredvid ist en bit innan man svänger av.
 
J

Jona$

Skulle inte hålla med, Challenger har för låg sh och kammarna tuggar man fort igenom vid annat än lössnö och massa hk.