Registrera släpvagn (ombyggd från husvagn)

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Hej!

Har googlat massor, läst en del men skulle kännas tryggare att få några rader skrivna av dom som faktiskt byggt och registrerat ett släp.


Det är så här att jag har köpt ett färdigbyggt men oreggat släp av en bekant, vagnen från början är en KABE SAFIR GRAND DLUXE, alltså en fullsize boggievagn med en totalvikt på 1500kg..


Vagnen är egentligen byggd som biltrailer nu, men jag ska ha den som skotervagn..


Original ramen och axlarna är orörda, förra ägaren byggde en ny ram och bultade i infäsningarna där "huset" var bultat, storleksmässigt är den väll ungefär lika stor som husvagnen var..

Bromsarna är renoverade och funkar, elsystemet är också nyrenoverat och funkar.




Så det jag undrar, är det bara att åka in och registrera om den som ett öppet släp nu? Vagnen är rejält byggt, inget fuskbygge och original ramen och axlarna är oförändrade samt så funkar bromsar och el, eller vilka krav gäller? Måste man ha lastögglor vid besiktning?

Samt, går det få ner totalvikten till ca 1300kg eller mindre vid registrering? Så man får dra den med dom flesta bilarna tänkte jag..


Nu vart det lite rörigt, ber om ursäkt för det!

Mvh
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Antar att släpvagnen är registrerad som husvagn nu. Alltså inte urtagen ur registret?
Är den kvar i registret så är det bara en omregistrering som gäller.
Är egentligen inga konstigheter, är i princip som en vanlig besiktning, fast den största skillnaden är att dom mäter, väger och skriver in dessa siffror i registret, se ska även konstruktionen se ok ut.
Dom däck som sitter monterat på vagnen avgör vilken totalvikt vagnen får. Tex monterar du däck som tillsammans max får lasta 1300kg så blir vagnen nerskriven från 1500kg till 1300kg.
Kostar några tusen mer än en vanlig besiktning.. Har för mig att det gick på ca 1700kr när jag besiktigade min ombygda husvagn till skotersläp.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Förr gick det bra att få ner totalvikten genom att registreringsbesiktiga en släpvagn med klenare däck, men numera går det inte längre för sig (det var alltför vanligt att man "besiktigade ner" bil- och maskintrailers för att kunna dra dem med B-körkort utan att riskera att åka dit för olovlig körning, det är lindrigare att få böta för överlast).

Det är numera axelns tillåtna last som bestämmer släpvagnens totalvikt, och däcken måste tåla denna last.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Precis, den är reggad som husvagn nu och är besiktad som husvagn till 2016-06-30... Personen i fråga som byggt vagnen besiktade den innan han började för att se så "grunden" var värd att lägga energi på..

Men hur är det med lastögglor vid reggning, måste det finnas eller kan man ordna det efteråt?

Okej, tråkigt om det inte går att få ner totalvikten isåfall, fast ioförsig gör det snart inget då jag ska få BE genom jobbet men, vore tråkigt att åka dit för olovlig innan då jag inte får dra 1500kg med min bil eftersom det INTE är en liten sketen golf eller liknande småbil (Lite ironi) =)
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Säkrast är kanske att fråga stationschefen på den bilprovning där du ska göra regbesiktningen.

Huvudsaken är väl att vagnen är byggd så att det går att säkra den last den är avsedd för på ett bra sätt, om det sedan finns särskilda öglor för lastsäkring eller om det finns bra möjligheter att säkra lasten på annat sätt borde inte spela någon större roll. Men i varje fall är det väl lämpligt att göra allt sånt klart innan besiktningen.

En sak till som är värd att tänka på är vad vagnen ska få för tjänstevikt (tomvikt). Det är inte alla bilprovningsstationer som har våg, det kan hända att du måste ta vagnen till något annat ställe för att få den vägd och få ett intyg om tomvikten som du sedan har med dig till bilprovningen. Och vagnen bör ju vara helt färdigbyggd och komplett innan vägningen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Precis, den är reggad som husvagn nu och är besiktad som husvagn till 2016-06-30... Personen i fråga som byggt vagnen besiktade den innan han började för att se så "grunden" var värd att lägga energi på..

Men hur är det med lastögglor vid reggning, måste det finnas eller kan man ordna det efteråt?
Faktisk osäker på hur det är med lastöglor egentligen, jag hade 4st monterat på mitt släp när jag gjorde omreggningen.
Beror nog lite på hur själva ramen ser ut också om man kan surra fast i den. Men annars så tar det inte många minuter att bulta dit några lastöglor så är man säker på att den går igenom.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Lastöglor eller liknande måste finnas. Skärmar som når minst ner till centrum på nav. Ramen får förändras men avståndet mellan drag och axel får ej ändras. Reflextrianglar röda bakåt. Orange reflex åt sidor, vita fram. Eller lysen i samma färg... Baklyktor ska sitta max 40cm(???) in från ytterkant (minns inte exakt mått där).

Och skruva fast hjulen. Det gjorde inte jag... :p
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Ah okej, ja original ramen och allt som hör till "där under" inkl axlar är orört och skärmar sitter det också på, likaså fungerande belysning av rätt slag.. osäker på reflextrianglarna dock men..

Så känns som det är bara att fixa några ögglor och åka in på regbes då om man ska tro er och det man läst på google :)

Men känns ju lite tråkigt om det inte ska gå att få ner totalvikten dock som någon här ovan skrev..
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag tror att det går, vi har besiktat ner ett av firmans släp från 1500 till 1100 kg. Vore ju förbannat märkligt om man måste byta släp om man köper en bil med annan dragkapacitet...
 

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Ang. typ ner totalvikten så är det inte en "betydande konstruktions förändring" som gäller?

Köpte en ny 4P vagn som vart nertypad från 1300 till 1200, då byttes påskjutsbromsen till en klenare vid besiktningen för att sedan bytas tillbaka till original.

Osäker dock om det är samma regler för nya som äldre vagnar. Har för mig att de vart lite ändrade regler ang. detta för ett tag sedan?

Kravet för lastberäkning är väll också borttaget? Iallafall när jag reggade mitt för ett par år sedan.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Om du ändå ska få BE-kort snart så håll inte på och krångla och typa ner totalvikten.

Hur många skotrar ska du köra och vad tror du vagnen har för egenvikt?
Är rätt värdelöst med en vagn som har låg totalvikt så man inte kan lasta fullt på den.
Man läser och ser att det är rätt många hembyggda vagnar för 3-4 skotrar som går med överlast när dom är fullt lastade.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Jo men kan ju va bra om någon fler än bara mig för köra vagnen, annars kommer jag ju få köra HELA tiden, samt bra om någon skulle vilja låna vagnen också som inte har be, men jag förstår din tanke =)


Men hellre överlast än olovlig körning =)
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Tänk till en gång till.
Typa inte ner. Är väl en vagnstyp som hellre skulle fått typas upp. Om möjligt. Finns nog med poänglösa ombyggda vagnar på 4-6m a 2.3-2.5m och några hundra kg lastvikt. Så att det går lasta två maskiner viktmässigt men rymms fyra. På 1500kg har du ju en sportslig få ihop det.

Sen att det är en BE vagn har sina fördelar. Som nämnts tidigare.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Mja får se hur jag gör, innan jag har fått tummen ur r***n och reggat vagnen lär jag endå ha hunnit tagit BE, får väll nyttja den oreggad och på B Kort tills dess och hoppas man inte blir stoppad bara :p


Måste ju medge att sveriges lagar är bra sjuka egentligen, kollade runt lite om det fanns någon bil i bekantskapskretsen som fick dra vagnen på b-behörighet och fick se att med morsans v40 1.8 (ej turbo) automat med moppe effekt och små bromsar så får man dra denna vagn på b-kort men inte med min 530D som har nästan 200 dieselhästar och över 400nm original (nu mer ca 230hk/500nm), är en stor och stadig bil och har 324x30mm bromsar!

Förstår att det handlar om totalvikter men liks förbannat är ju dessa regler helt åt helvete om ni frågar mig :p
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
innan jag har fått tummen ur r***n och reggat vagnen lär jag endå ha hunnit tagit BE, får väll nyttja den oreggad och på B Kort tills dess och hoppas man inte blir stoppad bara :p
B96 kan vara ett alternativ då det är enklare/snabbare att ta.
Det har diskuterats förr, och visst finns det uppenbara nackdelar jämfört med BE, men kan ändå vara ett snabbt och billigt alternativ.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Nu spelar det ju ingen större roll prismässigt då jobbet betalar BE som en vadslagning med chefen när jag slutade röka, höll jag upp visst länge skulle jag få BE betalat, men deras baktanke är väll att då får jag dra våran boggievagn på jobbet också men det gör väll inte mig nått, jag får ju BE oavsett :)