Regga skoter från USA utan CE märkning

Exalibour

Välkänd medlem
28 apr 2010
132
0
6
Som rubriken lyder så handlar det om att försöka få en Polaris IQ 440 07
Registrerad i Sverige.

Vet att de finns många trådar om sånt här. Men just denna sits vet ja inte om någon sitter i.

Men jag är nära ett köp av en Polaris IQ som är Oreggad Men chassi nummer finns men saknar CE-märkning och är importerad från USA.

Går det på något sätt att få den laglig/reggistrerad i Sverige ?

Tack på förhand :)
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Enklast är ju att kontakta transportstyrelsen/bilprovningen så får du svar från dom som skall godkänna den ifall det finns möjlighet och vad som isåfall krävs.
 

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Min uppfattning är att det är omöjligt.

Men kan Polaris fixa intyg och dekal att sätta på skotern. Och den passerar ursprungs kontrollen går det.

Har gjort det med min skoter. Köpte papper mm från AC för 5kkr..men jag fick inte med CE dekalen från AC i Sverige.
Ont vetande, så blev det besiktning..men det blev nedslag vid besiktningen. Det viktigaste var dekalen, trots att jag hade papper med CE intyg osv. i handen.
AC skickade dekalen, å 2 dagar senare gick den igenom.
 

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Två kollegor har då tagit in och reggat Yamahas från staterna. Gick hur bra som helst, bara få tag på en svensk bruksanvisning sen ce-märkningen kan man ju kopiera med.
 

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Allt om import och regning finns här:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordonsimport-och-ursprungskontroll/

Vill inte "måla fan på väggen", men det gäller att ha allt klart. Så man inte står med en "värdelös" skoter.

Om det nu funkar med Yamaha. Är det så att dom redan är CE märkta från fabrik? Kan det vara så att ny skotrar är CE märkta oavsett marknad?

Har man då med CoC intyg från tillverkaren (instruktions boken ed.) och skotern är CE märkt. Ja, då funkar det.

Inte så lätt att kopiera andra papper då CE intyget skall matcha chassi nummer eller en serie chassi nummer. Men det går säkert att fuska sig fram.
Byter man chassi nummer så borde transport styrelsen upptäcka det vid den sk. ursprungs kontrollen. Vad vet jag..

För mig tog det som sagt tvärstopp, när CE dekalen saknades.
Trotts att CoC dokument och godkänd ursprungs kontroll fanns.

Men då försökte jag som sagt göra "by the book".
(dekalen var inte bara ett enkelt CE märke (typ kina borrmaskin). Det skulle ange chassi nr, modell och tillverkare samt år)
 
Last edited: