Regga redan intagen skoter??

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
Hallå!
Ville bara höra om de går att regga en redan intagen skoter från usa?
Isf hur mkt kostar de att få papper och allt grett?
Om de går alltså

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
klart de går..:)

du ringer till tillverkarens (i ditt fal BRP?) generalagent så får du köpa pappren..sen om han vill släppa papper är ju en annan sak.men dom brukar ej vara omöjliga=).. de kostar ju en slant.exakt vad de kostar vet ja inte..sen äre bara å köra in maskinen på SBP (svensk bilprovning) och besikta den med papprena.. så ska de vara klart=)... som jag har förstått de...kostar nån tusin å göra och lite jobb är de alltid..men de får man räkna med

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund

du ringer till tillverkarens (i ditt fal BRP?) generalagent så får du köpa pappren..sen om han vill släppa papper är ju en annan sak.men dom brukar ej vara omöjliga=).. de kostar ju en slant.exakt vad de kostar vet ja inte..sen äre bara å köra in maskinen på SBP (svensk bilprovning) och besikta den med papprena.. så ska de vara klart=)... som jag har förstått de...kostar nån tusin å göra och lite jobb är de alltid..men de får man räkna med
Ne de är en iq.
Grejen är att de 440 med 600 snurra. Kanske blir svårare då?

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite

bla bla bla spekulationer och spekulationer! ja du behöver ett "papper" från generalagenten, ett så kallat eg bevis. du behöver även kunna bevisa skoterns ursprung, dvs att den inte är stulen, förslagsvis genom att visa upp de tidigare reggpapprena från de andra landet.
jag har importerat en skoter och reggat och de var inte vart besväret!

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön

Grovt generalliserande och förenklande av hela proceduren tyvärr...

Mitt tips är att läsa på transportstyrelsen.se och ringa till dem eftersom de är ju de som vet bäst. Att du inte har originalmotorn gör det hela betydligt värre, diskuterades i en anna tråd om det var möjligt och vissa
tyckte att det borde vara det, men det lär då krävas två papper från tillverkaren, ett på chassit och ett på motorn... Men som sagt ring och fråga istället...

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
ahh de var ganska snabbt upptaget:) vet att de är en hel del jobb å göra de:) men om man ska förklara allt i detalj så blir de ett väldigt långt inlägg:)

enligt mig äre väl bara å köra oreggat helt enkelt:) och hoppas på att slippa träffa farbror blå:)
billigast tror då jag:)

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
men som att jag har inte reggat in en skoter..detta är bara vad jag har fått reda på.då ja tänkte göra de.men blev inge av de helt enkelt:)...

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
ahh de var ganska snabbt upptaget:) vet att de är en hel del jobb å göra de:) men om man ska förklara allt i detalj så blir de ett väldigt långt inlägg:)

enligt mig äre väl bara å köra oreggat helt enkelt:) och hoppas på att slippa träffa farbror blå:)
billigast tror då jag:)
polisen är väll minsta problemet, de värsta som kan hända är böter.
är skotern oreggad kan du inte försäkra den, säg att du kör över en unge så den blir invalid, då får du stå och betala åtskilliga miljoner. då är de inte så ***** billigt längre.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.290
1.114
113
Stora Blåsjön
Problemet i detta fall är att det sitter en 600 motor i skoter. Alltså finns det inga dokument från tillverkaren som visar att denna skoter är godkänd för 600 motorn. Och det spelar ingen roll vad motorn har suttit i förut.
Så jag antar att i detta fall så måste du tillbaka med 440 motorn och sedan regga den.

Provade att regga en quad förut som jag byggt och ville ha den skotereggad, så man kan *****s lite med skoterklubben :rolleyes:
Men det var tvärstopp, alternativen var att regga den som amatörbyggt fordon som mc eller bil. På mc är problemet att det bara får finnas max 3hjul. Så en fyrhjulig ska alltså reggas som bil om den är "amatörbyggd" och då är det helt andra regler som gäller. Så det gick inte. Så jag skaffade en skotereggad fyrhjulig för detta ändamål som jag kör i skogen och skoterleder med.
Sen får den egen byggda gå på bana där den passar klart bäst.