reg. skylten?

Juhan

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
Luleå Sverige
på nya skotrar så placeras klister reg skylten utanpå rutan vilket inte är så jäkla snyggt kan man ta bort den och klistra den innan för rutan? jag menar den syns ju ändå.
 

Juhan

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
Luleå Sverige
hmm nämen lika bra att ha kvar den, dessutom om de skulle stanna mig kan jag ju låtsas var dum och säga att min reg skylt satt innanför rutan när jag köpte den. eller nå
 

skoteruffe

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
Det är INTE lagligt att ha skylten innanför rutan, detta vet jag efter mycket kontakt med trafikpolisen om detta.

 

Juhan

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
Luleå Sverige
okej men det är väl typ samma som att man för köra max 70 km/h , ingen bryr sig. En sak om det är lagligt men en annan om de sätter dit dig för det, fast vem vet. cromruta får man väl ha? fast då måste man väl ha registrerings skylten på utsidan?
 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
Sätt den på huven.
Det är ingen höjdare att reta ordningsmakten i onödan, det är ju så förbud och sura miner uppstår...
Skillnaden mellan att beräkna att det kostar några hundra att åka dit på en skylt och att svära sig gulblå över att ha sneddat över en väg och fått böter är just attityden.

 
D

Daniel

Är det inte 300kr ???

Jag har försökt stoppa fast skylten på min nya skoter 2ggr nu men den bara låsnar !!!
Men värmepistol också ..

har den nu i verktyglådan :) + en tejp rulle i fickan så att jag kan sätta fast den ...
 
Q

qt

Det finns ingenstans i lagtexten skrivet om att den ska sitta "på" rutan, bara att den skall vara "väl synlig" och sitta "framtill". Är det lagligt att ha den på samma plats (bakom ruta) om man monterar bort själva rutan? ...finns det något skrivet som talar om i vilken vinkel från horisontalplanet den ska/får vara vinklad? ...ej, det gör det inte heller.

Inte heller står det explicit skrivet att den ska vara "väl synlig under färd". Sen står det att: "om det utgör avsevärd oangelägenhhet att placera skylten som angivet i §18c,d, får detnna placeras på annan väl synlig plats".

Så länge ordningsmaktn inte har definerat vad "avsevärd oangelägenhet" innebär, och för vem som det svses, kommer det att måsta gå tille tt prejuridicerande fall i tingsrätten.
 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
Det går att sätt skylten frampå, varsomhelst.
Men den skall vara läsbar, vilket politien inte anser att den är om det sitter plexi eller liknande framför.
Därav böterna.


 
J

Joel

600kr är det jag vet en som åkt dit i fjällen han fick böta.
 
K

Kloker

Om du tror att du klara dig med det så kör på bara.
Det är föraren och ingen annan som ska se till att man framför skotern på ett lagligt sätt, ingen annan.

Tror du att du kan skylla på att du inte har sett att det var 50 när du blir stoppad för fortkörning?
Det är precis samma sak.