Reflektioner från helgens skoterdemo

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
I helgen var jag och 5-åringen på den årliga skoterdemon. Körning på jättegropig 400-meters (ca) slinga, både med 5-åringen och själv.

Mina reflektioner från dagen:

* Yamaha hade med två Nytro Turbo 180. En 153" och en XTX 144". Vilket klipp i motorn! Ingen turbolag att snacka om där. Och så snälla att köra, även i 20 km/h med barn. Och XTX, vilken trevlig maskin, riktigt smidig med tanke på vilken klump det är. Den optimala kompromissen? :)

* Arctic: varför är de så sköna att köra? Jag kan inte förklara det. De bara känns så...annorlunda på nåt vis.

* Dagens bästa fjädring: Lynx Rave och Polaris Switchback Pro-R. Svalde allt som jag vågade utsätta dem för utan att blinka. :D

* Dagens bästa körställning: Polaris.

* Dagens mest efterlängtade: äntligen fick jag prova en Phazer. En Rtx. Lagom med motor för mig och mycket fjädring, men varför landade den snett på ena skidan hela tiden? Viktfördelning eller SBS (sk*t bakom spakarna)? :weird:

* Renegade 1200: en underbar maskin. För allroundkörning skulle jag lätt kunna välja den alla dagar i veckan.

Men överlag så kändes det vara större skillnad mellan korta och halvlånga maskiner, än mellan de olika märkena. Jag trivdes bättre på de halvlånga, de gick klart mjukare iom att de inte åker ner i varje grop.

Åsså åker man hem och sätter sig på sin 10 år gamla skoter och inser att allt som säljs idag har ljusår bättre fjädring än allt som fanns för 10 år sen...