Reedspacers!

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Tjena, är på jakt efter Spacers till min Yamaha 700(red top motorn)

Men vart köper jag sånna?såg på blocket för läänge sen billigt 500spänn med packningar vill jag minnas, men nu finner jag inga.

Sen kan jag passa på och fråga lite här om det gör märkbar skillnad, utav det jag hört gör det skillnad... men nån här bör ha det monterat på sin red topp motor.

MVH
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tjena,

Med lite tur kan jag ha några liggandes bland allt bråte. :)
Ja, de ger markant bättre gassvar på lägre varv upp mot 3000-4000RPM.
Sen gav den finare förbränning på stiften.

En "Best bang for the Buck" investering! :)
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
vad innebär reedspacers?:) bara spacers som sätt som "brickor" bakom redsen mot blocket för att få ut reedsen lr vaD?:)
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Ärligt talat så märkt jag ingen större skillnad, tycker fortfarande gassvaret på lågvarv är tvekande på min maskin. Behövs det att se över bestyckningen när man monterar reedspacers?
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
okej..men hur kan de hela bli bättre effekt om man låter reedsen komma längre från cylindern?:)


tror du behöver se över lågfarten lite..kanske sänka den ett snäpp för att få den rappare
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
"Reedkorgarna på singelrörs trippel motorn blockerar
nästan helt den bakre spolporten på cylindern, resultatet
blir att flödet hindras. Genom att shimsa ut korgarna med
dessa plattor, så får bränsle/luft blandningen en mycket
rakare väg till bakre spolporten. Genom att förbättra
flödet så vinner man effekt, ungefär 2-3hp vid
bottenregistret och alla probelm med ojämn gång på
låga varv elimineras nästa helt som ger ett mycket
bättre gassvar."
http://www.knracing.se/pp_motor.htm#spacerkit
 

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Förutom att de frigör spolporten så ökar man även vevhus volymen och därigenom ökar mängden luft/bränsle blandning som kan sugas in i vevhuset och sen tryckas in i cyllindern för kompretion och förbränning.
Därigenom mera effekt oxå :p
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Förutom att de frigör spolporten så ökar man även vevhus volymen och därigenom ökar mängden luft/bränsle blandning som kan sugas in i vevhuset och sen tryckas in i cyllindern för kompretion och förbränning.
Därigenom mera effekt oxå :p
Låter ju kanonbra det=) Sånna måste införskaffas innan vintern då..
 

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Reedspacers, uppborrad luftbox, tunnare toppackning, gör mycket! (och bestyckning)
Sen om du har mera cash PIPOR vilket gör underverk på dessa motorer.
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Reedspacers, uppborrad luftbox, tunnare toppackning, gör mycket! (och bestyckning)
Sen om du har mera cash PIPOR vilket gör underverk på dessa motorer.
borrad burk och tunnare packning kan vara nått, men får bli den dagen jag byter kolvar på samma veva... pipor kan va kul, men blir då också i samma veva som kolvbyte=) och nej just nu finns inga pengar till nya kolvar,packningar och pipor :p

Men borrad burk lät billigt:D för och nackdelar att köra så? bestyckningen tro jag är bra då stiftena är gyllenbrun och fin.

kan passa på att smyga in, vad ska jag köra på för stift, för nya sånna kommer monteras innan snön faller.
 

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Kör på orginal stiften till SRX, minns inte vad de heter, men nån hjälpsam kanske kan påminna oss.
Nackdelen med borra luftburken är väl att de brölar lite mera under styret.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
NGK BR9EYA - Funkar bäst! (orm tunge stiften)
Håller med där. Kör alltid med dessa stift i srx'n eftersom den har en tendens att sura ner sig lätt om man har i choken en sekund för länge om det är varmt ute. Men BR9EYA är omöjliga att sura ner, har provat lämna skotern på tomgång med full choke tills den stannat flera gånger och dom har klarat sig. Hade det suttit BR9ES hade jag fått byta alla gånger ;) Och en fördel är ju att dom är billiga.