Reeds?

snowman

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Ursäkta en fråga från en novis..
Vad är Reeds? Ser att dessa kan öka effekten med upp till 5hk men hur funkar det?
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
[Uppdaterat: Senast editerat den 08-Dec-03 kl 05:41 PM (CET)]Det är ventiler som sitter mellan förgasare och insug. http://WWW.vforce3.com ;)

Mvh: Bola.........
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
... som har till uppgift att släppa in bränsle/luft-blandningen men se till att den inte kan åka ut samma väg.

Dom flesta skotrar har såna, det du läst om att dom kan öka effekten gäller eftermarknadsreedventiler (pjuh, långt ord!) dom då är effektivare än dom som sitter där som standard.
 

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Vad som ofta missas när man talar om reeds, det är att det i många fall inte ger någon effektvinst alls, men att maskinen brukar bli rappare från botten.

Personligen är jag av den åsikten att man inte behöver te.x. Vforce reeds förrän man gjort annat åt motorn, te.x. pipor, portad, planad topp, uppfrästa eller större förgasare, moddad luftburk, osv....

Själv använder jag för närvarande Carbon Tech kolfiberreeds i min maskin, då jag tycker dom funkar bra, och inte är mycket dyrare än orginal.

Får jag bara lös lite extra pengar, då kommer det att modifieras mer på motorn, och då kan det bli aktuellt med nån form av Vforce reeds, men inte innan dess.

Som jag ser det är det bara slöseri med pengar att köpa Vforcereeds, när man får i stort sett samma effekt (rappare gassvar) med ett par kolfiberredds, som dessutom kostar en bråkdel. Detta gäller dock endast på standardmaskiner, och det är min egen personliga åsikt.

Mvh
Hans L Piteå