Reed-ventil?

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Har hållit på mycket med motorer men minimalt med 2-taktare. Har nu gått och sneglat på avgasventilerna, reed valve tror jag de heter (eller är jag ute och cyklar? :eek: ). Hur fungerar de? Har fått en nästan oemotståndlig lust att ta isär dem och kolla/göra rent. Behövs det göras rent eller är det onödigt? Besvärligt att sätta ihop igen? Är det något som skall justeras?
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Reedventilerna sitter i insuget och fungerar som en backventil som gör att bränsle/luft-blandningen inte trycks tillbaka ut i förgasarna, dom kan du ta upp och kolla så att dom tätar som dom ska.

Men du tänker kanske på dom variabla avgasportarna som vissa motorer har? (kallas RAVE av rotax, APV av arctic och några andra bokstavskombinationer av dom andra tillverkarna...)
Dom kan bli sotiga eller för oljiga och därför fastna, om du vill ha lite tips om hur man skuruvar bort dom och rengör så finns det en artikel om det här på leden, kolla under säsong 04-05, heter "Mektips - Rengör avgasventilerna".
Dom funkar i.a.f. så att avgasporten delvis blockeras på lägre varv och öppnas helt på högre, det gör att man får mer effekt och lägre soppaförbrukning...
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Tack!

Okey, jag blandade visst ihop ventilerna. Men det var precis så jag tänkte, att man ska göra ren avgasventilerna från sot.

Tack!