Red topp fråga! Yamaha 700trippel...

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Tjena





Så där ser min topp ut till 700:an

den är av putsad för hand av mig... Tog bara bort smuts så det blev en fin yta att lägga nya packningar i mot...

Personerna som har haft den före mig.. har tydligen åkt på en packningen på varje cylinder :afraid::hmmmm2::nono:

Det skall väll vara tre på höjd? nitad i öronen på dom...

Är det där spikning eller?

För mig ser det ut som något har lossnat ifrån kolven? och legat och slagit mellan...

Min huvudsakliga fråga är, gör det där något?
 

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
En packning funkar fint om man kör på 98 eller mer i oktan. Ja, det är tre original, men du får en mycket rappare kotor om du höjer kompet genom att ta bort ett eller två lager i packningen. Själv åkt så nu i 3 eller 4 säsonger.
Antagligen har en kolv spikat sönder förut och dom bytt kolvar men inte topp därför de ser ut som det gör nu.
Jag skulle absolut byta till en hel topp, även om det säkert går köra med den du har nu.
 

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
jag skulle även köra på 98 oktan trpplarna mår bäst av det. sen gör det mycket om man kör på kvalitets olja som är lite dyrare, de jag rekommenderar är: Triboron, Motul och torco. du kan ju testa ta en sämre olja och hälla på ett lock från en färg burk och tända på och låta det brinna ut. man ser om oljan är skit om det blir kvar sot sörja. kvalitets olja har lägre flampunkt och det gör att oljan förbränns helt och lämnar inte kvar nå sot rester.
 

O.bach

Välkänd medlem
14 jan 2007
274
0
16
Norge
Hei.

Har kun erfaring med shell olje på bilmotor. Der syntes jeg den ikke var så bra. Syntes den ble sort veldig fort. Har ikke brukt scooteroljen de har.. Kjører selv på statoil olje på min 700.
Valvoline er god olje, men er ikke sikker om du får den i 2 takts olje.
Du kan fint kjøre på vanlig 95 oktan så lenge den ikke er trimmet. Dersom du har kun en toppakning bør du kjøre på 98+ oktan, da det blir høyere komp da.
Har prøvd både 95 og 98 på min 700 trippel og merket ingen forskjell, bortsett fra at 98 var dyrere.

Mvh

Ole bach