Recensioner Summit Freeride

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Har ju mest florerat dålig kritik kring denna maskin, nån borde ju ha nåt positivt att säga? innan nästa säsong har ju alla med remproblem fått det åtgärdat låter det som, ja jag vet att det är åt helvete för lång tid.

Så skriv gärna hur ni upplever maskinen!

Själv tycker jag den bara blir grymmare å grymmare ju mer man lär sej köra den! Vilken klättrare alltså ! man känner att nu tar det stopp snart men den bara matar på uppför. Tycker den sköter sej mycket fint på leden också, det går åka fort där också, trycker ut lite i kurvorna men det är inget jag lider av.
Schimsade om framdämparna hårdare ganska direkt för att den skulle stå sej bättre på led, blev jäkligt bra! Bränsle förbrukning 1.6-3.7 har jag legat som minst och som mest i snitt. 3.7 klagar jag då absolut inte över det är ju körning i 1.2m snö å klättring hela dagen.
Skulle lätt köpa en likadan igen!

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Skriv hur du upplever maskinen istället, finns en annan tråd där du kan diskutera remmar hela dan om du vill

Nick Name

Aktiv medlem
4 apr 2005
50
0
6
Piteå
Jag vill bara flika in att jag har en Summitx-146 2011 och är helnöjd med den. Har inte gått en enda rem( 100 mil) och den är helt klart den roligaste och mest lätthanterliga skoter jag kört. Kör på 377 rem. Lättare skoter att hantera mellan träden får man leta efter, jag kör med den smalaste setupen på skidbredden. Självklart sämre på led, men det vägs upp av frikörningskänslan. Det går att få ner den på löjligt låga siffror gällande bränslet om man vill(transportsträckor). 1,03 som lägst på en 8 milatur med snäll ledkörning. Har den inne på åtgärder enl BRP nu. Neddrevning samt linjering. Jag gör det trots att det ej har sprutat remmar för att jag vill ha den piggare från start.Skulle utan problem köpa en likadan igen.

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Joo jag fick min nerdrevad också, blev mycket rappare! Tycker det blev mycket bättre.

summit800r

Medlem
17 feb 2010
48
2
1
rusksele
Jag är också hel nöjd med maskinen om man bortse problemen som varit. bytte till rs fjädrarna i framdämparen ganska omgående då ja voltat 2 ggr när kälken/välten sladdat ut på sidan. den va i det mjukaste laget orginal. helt klart en keeper.....(tills 1200t summit kommer)

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Tyvärr är det ju så att 99% av det som skrivs på forumen gäller problem vilket tyvärr ger en missvisande bild ibland, dock tycker jag absolut att man ska ta upp dom problem man har. Innan hade jag en Crossfire och jag startade aldrig nån tråd om hur nöjd jag var med den, haha, vilket jag var. Men en kort recension av min Freeride.

100 mil, fortfarande på originalremmen, drar dessutom pulka ibland. Brände dock slidesen innan jag hann få dit isrivarna. Hur lättkörd som helst i lössnön, vill dock tippa tillbaka vid skråkörning på hårt underlag, jag har bara 70 kg att sätta emot. Till nästa säsong köper jag nya a-armar till smalare spårvidden. Troligtvis blir det nya skidor också, är inte helt nöjd med Pilot DS skidorna. Dämparna sväljer verkligen guppen, trots att dom känns mjuka slår jag aldrig igenom under körning. Inte ens när jag tuktar led. Motorn är helt grym, chassiet likaså. Men för oss som gillar att skruva i variatorerna så saknar jag tiden det tog 30 sekunder att få lös sekundären. I min mening en grym maskin med oförtjänt dåligt rykte.

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Lite OT kanske, men kommer väl en ny variatoraxel som tillbehör nästa år, med splines så de går snabbt å lätt å ta lös sekundären...

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Jag har inte kört så mycket denna säsong men ca 90 mil har jag i skrivande stund och räknar med att det blir 30 mil till innan det är dags att tacka för sig. Min maskin har gått som en klocka hela tiden och jag skulle köpa samma maskin igen om jag ställdes inför det valet.
Var lite orolig att den skulle upplevas tung men tycker att den är så välbalanserad att det oftast inte märks att den är 14 kg tyngre än en Summit X. Har inte kört någon annan lössnömaskin så jag har inte så mycket att jämföra med och visst, den var lite knölig att skråa med innan jag justerat in den ordentligt, men efter lite trixande med limiter strap och fjädring samt satt skidorna på den smalare spårvidden blev det en rätt så stor skillnad. Det är en otroligt kul skoter då fjädringen och stabiliteten gör att man kan köra den hårt efter leden och lyslinorna utan att tappa kontrollen och några sprickor i fotstegen lär man inte hitta på denna skoter då de är enormt tjocka.
Går väldigt bra i snön också förstås och vad kan man annars begära, det är ju där den hör hemma men antar att det finns lössnöare som är lättare att lägga omkull då XP-chassit alltid har strävat efter att stå upprätt. Kommer nog att sätta andra A-armar med mindre spårvidd till hösten. Körställningen är för mig (178cm) helt perfekt. Jag uppskattar verkligen att man kan stå så långt fram som man kan på detta RS-chassie när det börjar bli buckligt i terrängen. Sen är det bara att ta ett kliv bakåt då man kommer till lössnön för att få skidorna att gå lite högre.
Jag blev förvånad och en aning skeptisk då jag hämtade ut den hos ÅF över att framdämparna kändes så mjuka men efter att ha spänt fjädrarna en aning och ökat kompressionen har jag nästan aldrig några genomslag och då kör jag ändå några mil gropig led varje gång jag är ute. På senaste servicebesöket fick de kolla att det var 300 psi i dämparna eftersom det har varierat historiskt sett på KYB dämparna. Märkte en liten skillnad efteråt så det är möjligt att det var lite för lite tryck innan.
Det finns förstås förbättringar att göra även på denna skoter och då tänker jag mest på variatorsetup. De är viktade för lätt, 18,8g tror jag, och den övervarvar gärna om man trycker fullt från stillastående vilket gör att övervarvsskyddet går in och det blir en liten hostning i motorn där man tappar varv innan den kommer igen och den ska inte övervarva på clicker #2 i lössnö. Eftersom det inte verkar komma någon servicebullentin från BRP angående variatorkalibreringen förutom neddrevning har jag beställt 441 ramper och kommer till nästa säsong att köra med ett DJ kit. På gården har vi två Freeride och min körs med standardsetup och den andra testar olika varianter med DJ´s helix. Då kan vi lättare se vad som ger resultat och det finns mycket mer att hämta i kalibreringen än den som sitter original.

I december/januari då det var -25 hade jag problem med snö som byggde upp på fotstegen och blev till is innan man hunnit trampa igenom den vilket var både irriterande och farligt då man tappar fästet med fötterna på isen. Den byggde också mycket is uppe i tunneln, framförallt längst bak. Detta försvann då det blev lite mildare väder men till nästa säsong ska jag klä insidan på tunneln med någon variant av teflonfilm. Fotstegen vet jag inte vad jag ska göra åt. Kanske sätta en plåt bakom sekundären för att hindra varmluften att komma ut på fotsteget och smälta snön som sedan fryser men samtidigt vill man inte stänga in mer värme än nödvändigt runt variatorerna.

Kör fortfarande på första remmen och den verkar hålla fint men skotern ska in på verkstaden för drevning för den är helt klart drevad för mer ledkörning än lössnö i nuläget.

Jag skulle lätt köpa en Freeride nästa år om finanserna fanns men eventuellt då en 144¨ för vi har inte de brantaste fjällen där jag kör så jag skulle klara mig med en kortare matta.

Mucklan

Aktiv medlem
25 dec 2009
68
1
6
Klättrar extremt bra, går att smiska led med men funkar även att touringköra med då motorn är så "snäll" när man fisåker, även fjädringen funkar till touring då den är relativt mjuk i lågfart. Haft en del strul men inget som påverkat körningen. Framkomligheten i lössnö tycker jag är riktigt bra men har tyvärr inte haft möjlighet att jämföra med ngn motsvarande av annat märke typ rmk el dyl.

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
50
Uppsala
Jag är också sjukt nöjd med hur min friirajd beter sig i snön!
Tyvär så hör mitt ex till dom som vill ha nya remmar, 200mil och sjunde remmen sitter på!
Har lyckats kört sönder mattan och lite bärarmar i vinter, men det kan jag nog inte skylla på skotern!
Maskinen står hos min ÅF nu och jag är helt övertygad om att han löser mina remproblem!