RE600 HO -07 Back shift och Balatarem

Per Björk

Medlem
4 jan 2022
6
0
1
47
Älvsbyn
Skotern går bra, pigg o rapp som sig ska. Men när det börjar gå tungt i djupsnö så vill den inte riktigt. Vartalet går upp och lägger sig på +7000rpm, men den tappar fart och orken. Släpper man gasen och går på igen så kan det bli bättre en liten stund, sen tappar den orken igen. Känns lite som Secundären hänger sig, att Back shift inte funkar optimalt.
Så jag plockade isär variatorn, men kan inte se något direkt fel. Rullarna är fina, Helixen är fin. Hade tyvärr inte möjlighet att mäta längden på fjädern, men den var hel.
Kan ibland kännas som man startar på 2an när man ger full gas vid start oxå.

Ny rem o rätt justerad, samma symtom med gamla remmen.
Fina rullar, inga skador
Fin Helix, inga skador

Har problem med att Baltarem går av titt som tätt vid normal körning utan hopp o skit. Senast mitt på sjön vid inbromsning PANG så var den av igen :(
På 60mil har jag säkert bytt 5-6st. Har provat olika remar o kvaliteter, dock ej original rem.
Det jag kan se är att främre axeln saknar någon sorts hylsa eller liknande. Bara Alu axeln som remen går runt, men har sett till att remmen inte fastnar i mattan.
Är det normal eller måste man köpa en kätting och klä den med krympslang för att det skall hålla?


/Per