Re-08 vs rave -09

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
Hej har funderingar på att köpa ny skoter så jag undrar vilken maskin som är bättre, Det kommer att bli mycket crossbana och några endurotävlingar så frågan är vilken maskin ska jag välja en lynx re 600 -08 med det äldre chassiet eller en lynx rave 600 -09 me de nyare chassiel.
tacksam för svar av folk som gärna provat båda eller bara en, gärna nån kommentar om ni kört cross me dom eller enduro för den delen? hur dom fungerar och håller ihop vill gärna ha en stabil skoter som håller! har kört en maskin om INTE höll förra vintern
 

supercross.

Medlem
10 apr 2009
44
0
1
Hej har funderingar på att köpa ny skoter så jag undrar vilken maskin som är bättre, Det kommer att bli mycket crossbana och några endurotävlingar så frågan är vilken maskin ska jag välja en lynx re 600 -08 med det äldre chassiet eller en lynx rave 600 -09 me de nyare chassiel.
tacksam för svar av folk som gärna provat båda eller bara en, gärna nån kommentar om ni kört cross me dom eller enduro för den delen? hur dom fungerar och håller ihop vill gärna ha en stabil skoter som håller! har kört en maskin om INTE höll förra vintern
Är det förgasar raven-09 du funderar på eller E-tec?
Törs man fråga vad det var för skoter som INTE höll i fjol:bawling:
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
har inte RE modellen värre dämpare och div.? isf hade ja nog tagit RE modellen..
har varken kört någon av dom.men har hållt på å rackla med maskiner som har mesdämpare.och när man väl sätter sig på en skoter med riktiga dämpare så blir man nöjd direkt.. så jag råder dig att köpa någon med värre dämpare...Tex phazern du har nu har ju inga vidare dämpare..ENLIGT mig och det kan ja uttala mig om för att ja själv ägt en sån.och var ICKE nöjd med den
 

Glenne1

Medlem
26 jul 2009
26
0
1
Östersund
Hej!
Skulle oxå rekomendera en RE istället för Raven, jag själv kör en Rave -09 och dämparna är för klena för crosskörning.
Eller om du har råd att byta dämpare, så är det ju ett alternativ.
Mvh...
 

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
Jag kan också läsa mej till infon att en Re har värre dämpare men de jag undrar är vilken som fungerar bättre körmässigt dämparna fixar man ju på vilken skoter man än köper så de kanske va lite otydlig fråga från min sida för jag tänkte mer körställning osv.
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Körställning, lägre vikt mm på -09:an är klart bättre! helt annan maskin!
l
Dock är en -09 (xp chassit) helt slut chassimässigt efter 2 säsonger på bana, medans -08 revo chassit pallar runt 4 säsonger.
 

Glenne1

Medlem
26 jul 2009
26
0
1
Östersund
Hej!
Hur vet du att det är helt slut efter 2säsonger när det bara gått 1 :)
Går ju inte att jämföra lynxen med skidoo...
Mvh...
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Ja det är ju sant Rs kom ju tidigare.
Jo precis. Har just gått igenom en Ski doo rs -08 som Jocke Strandberg körde första säsongen med och andra säsongen gick den också bana.
Och chassiet var i mycket dåligt skick, bla. hela framvangs "membern" var glapp 6-7 mm åt alla håll pga lösa nitar osv.

Förra sommaren gick jag igenom en gammal Rev Pro 800 -04 som också gått bana, måste säga att Reven var i bättre skick än xp:n trots fler år på nacken.

Här finns det bilder på bägge renoveringarna: http://www.pixbox.se/usr_show_id139166_page0_order1.html
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Är lynxen lika "vek" som ski-doon?
När det gäller (Ski-Doo)Rev el. (Lynx )Revo så är lynxen mycket bättre förstärkt än reven, men några kilo tyngre. Med Xp chassiet är de nästan identiska förutom boggien och tunneln.
 

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
jaha ok men om de blir en sån så blir det att sätta på förstärkningar där jag vet mina tidigare skotrar vikigt sig eller spruckit men tack för alla svar hittils :)