Rcg nå vidare ?

Blaeckvard

Välkänd medlem
1 dec 2008
598
0
16
Viksjöfors
Funderar på att köpa en lynx Rave 800 -05
Men är skeptisk till Rcg boggien, har dock aldrig själv
provat den men har hört diverse om den. Vad tror NI ?

Annars övrigt 800 -05, något att satsa på eller ska man upp några modeller ?
 

mullfritz

Välkänd medlem
30 okt 2007
566
0
16
Umeå
jag skulle iaf valt pps före rcg... men det finns dom som tycker rcg är bra bara man ställer in den rätt,
bara prova och känna...
 

InvR

Aktiv medlem
15 dec 2010
72
0
6
Söderhamn
Äger en 05a själv, dock en 440 med mods & förstärkningar.
En barnsjukdom på R-evo chassit är väll att dom har en förmåga att spricka bak i tunneln,
strax bakom dynan där kylaren slutar. Detta pga av att man reser och slår i lyftbågen, dock inget allvarligt anser jag.
Framvagn och boggieskenor var också ganska klena på den första modellen, men detta är enkelt att åtgärda.

För övrigt så är jag riktigt nöjd med RCG boggien, som någon skrev tidigare så handlar det om att ställa in den rätt.
Jag har provat ett par skotrar med PPS och till min körstil så föredrar jag gärna RCGn istället, den svarar mer som jag vill.

Nog för att PPS'en är bland dem grymmaste boggies som finns just nu, men det behöver inte betyda att den passar alla.
Ledkörnings egenskaperna på den är ju otroliga, sväljer det mesta och är riktigt följsam. Upplever den dock alldeles för snäll
när jag börjar hoppa och plåga på banan, men som sagt.. Inställd efter dig och din egen kroppsvikt, så är det helt annorlunda.

Du måste nog känna efter själv! :)
 

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
Jag tycker då rcg-boggien funkar helt utmärkt, både på led och i lössnö. Men rcg.n är ju inte tillverkar för r-evo chassiet så dom brukar resa ganska lätt, ibland för lätt
 

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
jag åkte reve 800 -01 och den har rcg boggi och jag har då alldrig kört någon skoter sån har sånt flyt i fjäfdringen så rcg boggin gillar jag grymt
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
jag som hade invR skoter tidigare, somsagt rc 440 -05:a med rcg, tycker rcg:n är lite underskattat igentligen, visst pps:en i Rs:en är ju oslagbar, sväljer guppen helt otroligt bra och även på banan är den underbar, sen står ju skotern rakt upp så fort man vill, visst fick man upp 440:in också men inte på samma sätt, men kanske inte konstigt då vi snackar 96 vs 130 hk. men tycker ändå att det är en mycket fin boggi som ändå var en av dom bättre på sin tid så att säga, tror inte man sak stirra sig blind mellan rcg och pps.
 

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
gällande lössnö egenskaper på rcg boggien så kan jag inte alls hålla med om att dom går dåligt. kör som sagt själv en enduro 700 -02 och de är ju bara en 307a och jag surfar ifrån i princip alla andra märken i samma årsmodell med samma chassie typ och längd.
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Alltså , boggin på -05s 440 tror jag inte är samma som 800:an då är den nog mer lik -06:ans RCG som blev mer anpassad till chassit (-06 440 har ju pps tex )

och det blir orättvist o jämföra rgc-boggin -05 med tidigare årsmodeller-01 - 04 i lössnö tex , fotstegen är ju typ 5cm bredare och den hänger sig lätt på dom + att det är ju ett helt annat chassi..


Jag har kört 400 mil med 600 i samma årsmodell och jag tyckte att den blev lite väl sprättig när farten va hög o leden grisig. Jag satte dit en 70nm fjader på bakre dämparen ist för org. 55 ,

det blev stor skillnad , då hade den skidorna i backen 50% av tiden iaf så det rekommenderas! Sen chimsade jag dämparna oxå då dessa är lite väl svampiga org.

Jag tycker det märks att den är kapad från evo-chassit där den ju funkat bra som ***!
Inte lika lyckat på R-Evo dock , -06 var den bättre sägs det , sen finns det sätt att få den betydligt bättre , jag har inte hittat nån info på det dock?

Det mest kritiska för lössnö på den årsmodellen är skidorna , kasta dom lr sätt dom på Bobben lr nåt, köp PowderPro lr liknande , då flyter den rätt bra i snön så länge man har fart.
 
Last edited: