Rave

enduropower

Aktiv medlem
1 jan 2000
58
0
1
arjeplog sverige
har rengjort mina rave ventlier nu under helgen.. det var inte så mycket inbränd olja i dom, utan de mesta var bara lös olja som kunde tas bort me papper, ska det vara så?
 

kmracing

Välkänd medlem
1 jan 2000
178
0
6
Vilhelmina Sverige
medlem.spray.se
Dom flesta ROTAX RAVE motorerna har inga större problem med sotande rave-knivar om man kör på någorlunda bra olja, jag körde en 583a över 1000mil utan att ta upp ventilerna, när dom öppnades vid renovering var det bara lite seg olja på dem, den motorn hade körts mest på Rotax billigare 2 takts olja, som inte är av den bästa sorten kan jag säga...
 

enduropower

Aktiv medlem
1 jan 2000
58
0
1
arjeplog sverige
okej, men när jag har rengjort dom nu efter 500 mil har effekten ökat! den går mycke mycke bättre nu å e rappare.. troligtvis kanske en av ventilerna satt hårt fast..

 

kmracing

Välkänd medlem
1 jan 2000
178
0
6
Vilhelmina Sverige
medlem.spray.se
En sak man kan göra för att kolla ventilernas funktion är att borra ett hål på ovansidan av RAVE kåpan (svart i plast) lagom stort för att se ventilernas rörelse, då ser man direkt om ventilerna jobbar rätt om man pallar upp skotern, kan fixa bild om nån e intresserad...
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Man kan även gänga in en M5 i ändan på plasten och borra ett hål i den röda justerskruven. Det finns en utförlig beskrivning av Tikka i senaste Snowmobile.
Så här vart det när jag gjorde det:
http://www.picturecd.com/system/view.cgi?user=perrrr&session=1074092304.3433&album=50021&guest=1&page=2&m=a

 

kmracing

Välkänd medlem
1 jan 2000
178
0
6
Vilhelmina Sverige
medlem.spray.se
[Uppdaterat: Senast editerat den 14-Jan-04 kl 04:54 PM (CET)]Japp, det är också ett bra sätt. Du tappar ingen effekt för att det är hål i skyddskåporna. Bild:

http://medlem.spray.se/kmracing/andras_bilder/rave.jpg