RAVE ventilen (fast svetsad)

Yaamahaa

Medlem
1 jan 2000
28
0
1
sverige
Jag skulle rengöra rave ventilerna på min lillebror´s rave670 -97 men dom gick inte att få upp, så jag la cylindrarna i diesel bad. Dom har legat där nu i 3dygn och likförbannat så sitter dom fast, går att röra lite i sidled. Fan det måste ju vara nå´n som har svetsat fast dom där inne.

Om det är nå´n som har råkat ut för samma sak så snälla berätta hur du fick lös dom...
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Dom kan ju knappast vara fastsvetsade. Dom måste ju bara ha brännt fast riktigt jävligt. Går det inte knacka försiktigt fram och tillbaka då?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Prova att blanda ut dieseln med 1/3 thinner och låt det hela ligga ett tag (täck över baljan så det inte luktar så mycket).

Om du kommer åt en ultraljudstvätt någonstans så kan det vara effektivt.

I värsta fall kan man prova med något sotlösande som t ex CRC Stripper eller ugnsrengöringsspray (samt försiktig värme, max 80 grader). Men det är kraftigt alkaliska medel så man ska vara försiktig med dem på aluminiumdelar.
 

Brannmark

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
45
Kalix
Köp Packnings stripper från CRC. Fungerar kunligt på sot avlagringar. Bara att spreja på och vänta några minuter.

Borde finnas på din lokala bensin mack.

/Brannmark
 

Brannmark

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
45
Kalix
Använd CRC packnings stripper (Kan också hetta packnings borttagare). Funkar super på sot, löser upp sotet så det är bara i princip att torka av ytan så är den metal ren.

Inget annat funkar lika bra.

Mvh
Brannmark
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
En ultraljudstvätt är en liten rostfri balja med en "högtalare" för ultraljud i botten.
Oftast finns det värme i den också. Större tvättar kan ha en del omrörare, cirkulationspumpar och filter.

De brukar finnas t ex på instrumentverkstaden på pappersbruk och andra processindustrier, eller hos verkstäder som håller på med automatlådor eller dieselpumpar.