Rave -98 dämpning

Back_Man

Välkänd medlem
11 nov 2008
232
0
16
Sälen (Rörbäcksnäs)
Tjena, undrar om de sitter öhlinare runt om på en rave 670 -98.
Tycker boggien är låg på den, kan de va dämparna som är slut då?
Vad kan de gå på att skicka in alla dämparna eller bara boggie dämparna på renovering?
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Tjena, undrar om de sitter öhlinare runt om på en rave 670 -98.
Tycker boggien är låg på den, kan de va dämparna som är slut då?
Vad kan de gå på att skicka in alla dämparna eller bara boggie dämparna på renovering?
Har du skotern i närheten kan du ju böja dig ned och kolla, skulle inte tro att det sitter det orginal iaf. Testa lyft upp den i bak och sen om boggin ligger kvar i backen. Lyfter däremot boggin direkt när du lyfter är den låg helt enkelt. Hade på min skoter så att hade jag kört hårt efter led och sedan myskörde lite på sjöar så blev mina dämpare som om dom inte existera och dom var i bott tills jag börja köra led igen och då var dom hårda och fina som jag ville ha dom. Är vel det som menas med progresiva dämpare har jag för mig att när det är gropigt och svingt blir det hårt. Kör man på sjöar/fin led så blir dom mjuka.
 

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Som Stoft skrev sitter det WP dämpare original på G-type -98. -97 satt det öhlinare. Det kan vara så att dom har satt öhlinare på din för cc måttet på öhlinarna som passar även på -98orna är kortare än WP. Vad jag har fattat på min ÅF så köper många öhlinare om deras dämpare är slut för den är billigare än WP. WP dämparen på min förra skoter kostade ca 1300-1500 ( minns inte riktigt) att renovera.
 

Back_Man

Välkänd medlem
11 nov 2008
232
0
16
Sälen (Rörbäcksnäs)
ok.. vilken av dämparna är bäst? blir det billigare att köpa öhlinare (om jag inte har det) än att renovera WP dämparna (om jag har det)?

hur mycket kostar det att renovera WP dämpare samt öhlins dämpare?

tack för alla svar föresten
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Borde kosta ungefär lika mycket att renovera dom. Om du köper en öhlinare så blir skotern lägre i boggien och får kortare fjädringsväg.