Rave 800

Dunlop

Aktiv medlem
6 jul 2009
98
0
6
Luleå
Tjenare, har funderat på köpa en enduro 600/700 men sen har jag ändrat mig och vill ha en rave 800, Hur stor chans är det att motorn rasar om den har gått 700/800 mil? och om man nu vill köra med en sån här maskin i några säsonger vad ska man göra med motorn för att undvika haveri? och så årsmodellen! Vilken årsmodell tycker ni att man ska satsa på? 01-02-03? och hur är skotern i övrigt? chassi? dämpare? körglädje?
 
D

Deleted member 6797

dom har ju dehär så kallade serie 3 motorerna som hade mycke problem, utom en polares rave 800 01a. den gick i 1500 mil utan rakkel. så de kanske bara är vissa som rakkla
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Jag skulle ha satsat på 700an framför, den går nästan lika hårt.. Fast den krånglar mindre! :)
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Tycker du är inne på helt rätt spår;)

Rave 800 är en riktigt fin skoter. Skulle jag välja årsmodell skulle det bli -03an men bara för att den har dom bredare fotstegen. Annars är de i stort sett likadana.
Det är ett bra och stryktålig chassie, bra dämpare som såklart är renoveringsbara. Körglädjen är så hög den kan bli i den prisklassen tycker jag:)

"Rasrisken" kan väl vara allt från minimal till maximal beroende på det egentliga skicket på motorn, men så är det ju med allt man köper begagnat... Vill man vara på den säkra sidan så kan man ju plocka isär motorn och trycka in nytt fett i lagrena och bara se hur det ser ut i övrigt:)
 

Dunlop

Aktiv medlem
6 jul 2009
98
0
6
Luleå
Okej! tycker ni jag ska satsa på rave 800 eller enduro 700? för när jag tänkter på rave 800 så är det lite mer att åka i än 700:an och så vill jag ha de där reset 800:an har:aetsch:
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Det är nästan lika mycket köra med i 700an, men hästkrafter kan man väl aldrig få nog av;)
Om det är skidres du är ute efter spelar det nog inte så stor roll om du köper en 700 eller 800.
 

Dunlop

Aktiv medlem
6 jul 2009
98
0
6
Luleå
Det är nästan lika mycket köra med i 700an, men hästkrafter kan man väl aldrig få nog av;)
Om det är skidres du är ute efter spelar det nog inte så stor roll om du köper en 700 eller 800.
haha så sant! jo nog är det kul med skidres men det är inte bara de, hur tar dom sig i snö? vad hade du köpt om du vore jag? vill ju inte ha haveri xD
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
haha så sant! jo nog är det kul med skidres men det är inte bara de, hur tar dom sig i snö? vad hade du köpt om du vore jag? vill ju inte ha haveri xD
kört mycket med en rave 800 -02 i vinter å våras, kört i snårskog och på andra idiotiska ställen och med 44mm mattan den har är det bara att gasa och gunga, tar sig sjukt bra för att vara en kort, köper jag en kort skoter kring 35k så blir det lätt en Rave 800, våran som vi har är även utrustad med RER.
Kanonskoter!
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
..jag skulle inte tveka om valet var mellan en 700 el. 800..

800an alla dagar

Med underhåll rasar inte motorerna, punkt slut
 

Dunlop

Aktiv medlem
6 jul 2009
98
0
6
Luleå
kört mycket med en rave 800 -02 i vinter å våras, kört i snårskog och på andra idiotiska ställen och med 44mm mattan den har är det bara att gasa och gunga, tar sig sjukt bra för att vara en kort, köper jag en kort skoter kring 35k så blir det lätt en Rave 800, våran som vi har är även utrustad med RER.
Kanonskoter!
Okej :rock:
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
haha så sant! jo nog är det kul med skidres men det är inte bara de, hur tar dom sig i snö? vad hade du köpt om du vore jag? vill ju inte ha haveri xD
Jag hade också köpt Raven. Hade själv en sådan -02a och den gick riktigt bra:) krånglade inget alls för mig
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
..hehe nee, jag hann aldrig..
"en 05a går ju inte sönder första 7åren", ungefär så resonerade jag.. men men, nu vet man bättre.. alla skotrar går sönder, förr eller senare.. om man inte servar dem, förr eller senare..
 

Dunlop

Aktiv medlem
6 jul 2009
98
0
6
Luleå
..hehe nee, jag hann aldrig..
"en 05a går ju inte sönder första 7åren", ungefär så resonerade jag.. men men, nu vet man bättre.. alla skotrar går sönder, förr eller senare.. om man inte servar dem, förr eller senare..
haha så sant!:D