Rave 800 tomgång

Clownie

Aktiv medlem
6 dec 2007
64
0
6
Skellefteå
Jag har en Lynx rave 800sp -01
det går jävligt bra förutom att den går hög på tomgången.
Den ligger på 3000-3400 varv, men sen om man tvär duttar på gasen så går den ner till normala varv, varför?

vill gärna kunna åtgärda det men jag kommer inte på vad det kan vara.
 

Leffee

Välkänd medlem
25 okt 2006
406
0
16
Sävar
jag har likadant på min enduro 700 02-.
Hade så iaf hela förra vintern och har inte hunnit provkört den ännu när jag ska byta kolvar och nya insugsgummin för det var hål i ett av gummina men direkt jag duttade på gasen så gick den ner.
har inte hunnit provköra den ännu med nya insugsgummina och ser om det blir nån skillnad.
återkommer när jag fått ihop den och kollade om det blev nån skillnad för att det var hål i insugsgummit.
 

Clownie

Aktiv medlem
6 dec 2007
64
0
6
Skellefteå
tackar det uppskattas, jag har själv funderat på att byta insugsgummi men det låter så konstigt eftersom att den går ner i varven då man duttar till gasen, man tycker ju att om det är ett hål eller en spricka så ska den ju gå konstant på höga varv, har börjat spekulera om det kan vara nått mekaniskt, kanske att gasreglaget inte går tillbak ordentligt eller nått liknande.
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Tjenare!
Jag hade precis samma problem på min rave 800 -01, och jag trodde också först att den tog tjuvluft, men efter en genomgång så hittade jag inget.
Så jag fick tippset att bestycka upp den ett snäpp från 19.5 till 22.5 (har jag för mig) detta enkla ingrepp gjorde så att tomgången vart normal!

Har förövrigt för mig att hög tomgång är vanligt på den första rotax 800cc
pga nått rappel i förgasarna.

Lycka till!
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Det verkar vara standard på dessa maskiner har 4polare med likadana fenomen men duttar man på gasen så går dom genast ner på normala varv, förstår inte alls varför det är så.
 

Clownie

Aktiv medlem
6 dec 2007
64
0
6
Skellefteå
mjo jag har också hört mig för en del,, som Rails säger så är det en hel del som haft samma problem, det jobbiga är att alla har haft olika lösningar på samma problem :S allt från gasreglage till tjuvluft, så det verkar kunna variera ganska mycket tyvär, men jag ska kolla,, annars får det fan va, den går som ett skott iallafall bara lite irriterande att den varven är höra haha.
 

Clownie

Aktiv medlem
6 dec 2007
64
0
6
Skellefteå
haha okey, naturligtvis, varför inte, nä men jag har mixtrat lite nu och tittat runt och hört för, en bestyckning skall göras, enligt vad majoriteten säger. tomgångs problemet försvinner och den kommer tydligen att gå mycke bättre :)
 

Clownie

Aktiv medlem
6 dec 2007
64
0
6
Skellefteå
mjo det är sant,, har iof kvar lite saker från förra skotern, kan ju kolla om man hittar förknasar-fjäder i den högen me skit,, fast då är ju frågan om den passar,,, men det återstår att se. tack för tippsen.
 

neiphlim

Aktiv medlem
11 jan 2006
56
0
1
GAGNEF
Har alla kollat så att det pluggade extrauttaget för vacuum som leder in i vevhuset verkligen är pluggat? Det finns nämligen 2! En som går till bränslepumpen och en som är pluggad av en anledning som jag inte vet. Har pluggningen åkt undan så drar den tjyvluft och därmed så blir resultatet höjd tomgång. Detta är för övrigt inte bra för motorn i.o.m att bränsle/luftblandningen inte blir optimal. En sådan här liten sak kan leda till haveri!

Mvh: Tobbe
 

Lynx800HO

Aktiv medlem
28 feb 2008
92
0
6
Jag har en Lynx rave 800sp -01
det går jävligt bra förutom att den går hög på tomgången.
Den ligger på 3000-3400 varv, men sen om man tvär duttar på gasen så går den ner till normala varv, varför?

vill gärna kunna åtgärda det men jag kommer inte på vad det kan vara.
Är tomgången bra när motorn är kall?
Har du inte bara försökt att skruva ut lågfartskruven lite till? för det låter som om den går lite magert.
MVH Lynx800HO
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Som lynx800ho skrev, pröva skruva på bränseskruven. Gjordet det på min och fick den nästan perfekt, om den går riktigt riktigt varm vill den stanna kvar på 3000rpm.

Men som sagt alla rotax från -01 har ju detta fenomen, inget att oroa sig över.
 

neiphlim

Aktiv medlem
11 jan 2006
56
0
1
GAGNEF
Som lynx800ho skrev, pröva skruva på bränseskruven. Gjordet det på min och fick den nästan perfekt, om den går riktigt riktigt varm vill den stanna kvar på 3000rpm.

Men som sagt alla rotax från -01 har ju detta fenomen, inget att oroa sig över.
Det låter för mycket med 3000rpm i tomgångsvarv oavsett kall som varm... När vi åtgärdade problemet som vi hade så dök tomgången ner och hamnade mellan 1500-2000rpm.

Detta var en Summit 800...
 
Last edited:

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Vi har haft samma fenomen på våran Lynx 5900 - 00 får hög tomgång när den blivit varm men bara man tittar på chocken sjunker den till normalt men stiger efter ett par sekunder igen. Lämnade in den ett antal gånger under garantitiden men vart aldrig nå bättre. Har ju gått 9år med samma problem utan att vi brytt oss om det så är nog ingen fara inte.
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Det låter för mycket med 3000rpm i tomgångsvarv oavsett kall som varm... När vi åtgärdade problemet som vi hade så dök tomgången ner och hamnade mellan 1500-2000rpm.

Detta var en Summit 800...
Den stannar ju inte på 3000rpm? Och den stiger ju inte upp dit igen då man duttat på gasen. Utan då lägger den sig på 2000rpm.
Och om den får stå kanske 30s så sjunker den till 2000rpm, de flesta skidoo har ju detta problem. Till och med när dom var nya, inget jag tror är att oroa sig över så länge den inte stiger till 3000rpm igen..
 

neiphlim

Aktiv medlem
11 jan 2006
56
0
1
GAGNEF
Den stannar ju inte på 3000rpm? Och den stiger ju inte upp dit igen då man duttat på gasen. Utan då lägger den sig på 2000rpm.
Och om den får stå kanske 30s så sjunker den till 2000rpm, de flesta skidoo har ju detta problem. Till och med när dom var nya, inget jag tror är att oroa sig över så länge den inte stiger till 3000rpm igen..
Detta är kanske som ni säger ett barnfel men väl ändå ett fel?... Vi har lyckats eliminera detta fel genom att få tätt på insugssidan och pluggat det extra vacuumutaget mot vevhuset. Dessa problem som ni beskriver med rusande tomgång finns ej på min polares skoter längre!
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Detta är kanske som ni säger ett barnfel men väl ändå ett fel?... Vi har lyckats eliminera detta fel genom att få tätt på insugssidan och pluggat det extra vacuumutaget mot vevhuset. Dessa problem som ni beskriver med rusande tomgång finns ej på min polares skoter längre!

Nu tror jag inte att 90% av alla rotax har det opluggat från fabrik? :hmmmm:
Utan mer att det behövs en större storlek av lågfartsmunstycke så fixar det sig på dom flesta maskiner.