Rave 800 problem?

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Det är enkelt. För att motverka vibrationer som, i längden, sliter på variatordelar, har Lynx "skrivit upp" tomgången på dessa modeller, både 7- och 800 (som ju har rätt stora kaffeburkskolvar). Man KAN ha lägre tomgång, men Lynx/BRP rekommenderar inte detta.

Ang bränsleskruven, på mikuni flatside sitter det inga luftskruvar som tidigare nämnts, utan endast bränsleskruvar. Skruva in = mindre bränsle på tomgång och strax över tomgång. Efter detta tar lågfartsmunstyckena över.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Har aldrig sett en mikuni med luftmunstycke har det kommit på senare tid ?
* Min prox 2a ligger på 1000rpm,
* widetracken även 1000rpm,
* lynx 3500 1200rpm
* xcr 600sp 1500rpm
* skandic -03 1000 kan gå ner till 800
Din egen nuvarande Pro-X2 har separata ( utbytbara ) "Luftmunstycken" i sina Mikuni TM förgasare.

Polaris har haft detta sedan de bytte ut sina Keihin D-slide förgasare till Mikuni TM ( ca 1999 --> )

Dock har inte BRP detta i sina Mikuni TM förgasare !

Dessutom så undrar jag varför ni så är så extremt noga med tommgången på era maskiner ?
Det viktiga är ju att motorn går bra och rent, själv föredrar jag en 2-takts motor i en skoter som har ca 1600 - 2000 rpm i tommgång.

Ang bränsleskruven, på mikuni flatside sitter det inga luftskruvar som tidigare nämnts, utan endast bränsleskruvar.
Skruva in = mindre bränsle på tomgång och strax över tomgång.
Efter detta tar lågfartsmunstyckena över.
Njaaaa, riktigt så är det väl inte.... ;) :laugh:

På TM förgasarna så hänger faktiskt regleringen med hjälp utav Bränsleskruven/Lågfartsmunstycket med högre upp i registret än de äldre VM förgasarna,
De är då de erfarenheter jag gjort under årens lopp. :hmmmm2:


.
 

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
whoa! satan vad svar det hade kommit nu. uppskattar allas hjälp ^^
men det är så att jag har varken rört nå luft eller bränsleskruvar, det enda jag skruvat på är tomgångsskruven som trycker på gasreglaget, det har samma effekt som att man gasar uppe på handtaget som någon skrev tidigare.

jag tycker inte om skrammlet, därför vill jag gärna få upp tomgången till det normala, dvs ca 1800varv. någon sa ju att variatorn slits av det där skramlet och jag tycker det verkar ganska logiskt att det kommer pga den låga tomgången.

men det jolliga är ju att vanligtvis sticker inte skotern iväg före ca 3500varv, men när jag skruvade upp tomgången lite så började den dra ändå =S testade dock inte så mycket, så kanske ska testa lite mer innna man skriver nåt mer. men det ska alltså gå att lossa muttrar till gasreglaget och justera tomgången med hjälp av dem då?
 

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
nu återupplivar jag den här tråden igen.

jag har fortfarande inte fått ordning på det här med tomgången. eller alltså den har schyst tomgång i några sekunder, sen sjunker varvtalet som fan & går ner till kanske 500 varv. & det skramlar då skapligt. det känns som att allt ska vara rätt inställt eftersom den har rätt tomgång en stund, men att det är nåt fel nånstans som gör så att det sjunker efter en stund. kan det vara nåt elektroniskt fel? ingen som har/har haft samma problem?
 

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
jag tror att jag har hittat felet nu! drog ut skotern nyss & lät den stå på tomgångsvarv i nån minut, med gashjälp då för annars sjunker varvtalet till ca 500. skruvade sen ur stiften & de var svarta & blöta! det borde betyda att motorn får för mycket soppa på lågvarv.

nu till åtgärd: kan man lösa detta endast genom att skruva in bränsleskruvarna en bit? eller läre det bestyckas om? bränsleskruvarna påverkar väl endast lågvarv eller har jag fel? hur mycket bör man skruva in dem isåfall?
 

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
jo troligtvis. men frågan är om det kan åtgärdas endast genom att skruva in bränsleskruvarna en bit?
 

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
Rave 800 bestyckning

Min Rave 800 från 02 verkar få för mycklet soppa på tomgång. Så tomgången sjunker till väldigt låga varv. Jag hade tänkt ta tag i detta idag, & började med att skruva in blandskruvarna. märkes ingen skillnad alls, så jag antar att lågfartsmunstyckena är överdimensionerade. men jag är lite osäker på förgasarna, hur fan får man bort kåpan till flottörhuset? det sitter bara en liten skruv på varje förgasare. och så den stora dräneringsbulten. förgasarna heter mikuni tm40 om jag inte minns fel. nån som vet hur man får bort kåporna? sitter de kanske fast i dräneringsbulten? sen så undrar jag om man läre vrida av nån soppakran? hittar ingen sådan.
 

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
Sv: Rave 800 bestyckning

nu har jag fått lös dem! de satt visst även fast i dräneringspluggarna. sen kom jag på att det är ju soppapump så behöver inte vrida av nån kran. men iaf lågfartsmunstyckena som satt i var storlek 20 och standard är 17,5. ska testa köpa standard & se hur den går sen.
 

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
jag bytte till 17,5 lågfartsmunstycken idag (20 förr). men det blev ingen skillnad :( dock så bolmade den inte ur sig lika mycket rök tyckte jag, men fortfarande så går den ner till fruktansvärda låga varv. inte vet jag om det med röken beror på temperaturen, var nämligen +3 nu och -10 sist jag starta den. men vad kan det vara som gör så att den får så låg tomgång? =S

kan det vara att den sprutar in för mycket olja? hur kollar man det?
 

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
Sv: Rave 800 bestyckning

har satt i 17,5 munstycken nu men det blev ingen skillnad, fortfarande låg tomgång. misstänker att den får för mycket olja. drar väldigt mycket olja tycker jag. + ryker nå fruktansvärt. brukar tomgången fucka sig när de är för mycket olja i soppan?
 

mbuffalo

Välkänd medlem
21 sept 2008
188
1
18
Sv: Rave 800 bestyckning

Skruva upp tomgångs skruven istället. Jag har en RE och kör på 22,5 lf istället för 17,5 som är standard. fungerar jätte bra
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Sv: Rave 800 bestyckning

min skoter var lika dan! den gick hyffsat på höga varv och nästan dog på tomgång och det var blöta stift! men gjorde ett komp test på den igår! det var 9.5 kg på vänstra och på högra var de 0 0 0 0 0 inget utslag alls så jag rev den igår kväll visade sig att den har skurit!
mitt råd e alltså gör ett KOMPPROV!:eek:
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Sv: Rave 800 bestyckning

börja med ett kompprov! de där med atacc och holtzman de ska inte behövas på en 800 dem ska inte va så känslig som en 440.
 

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
jag gjorde komptest nyss. 7kg på ena & 8kg på den andra :(
dags att byta kolvar då kanske? eller kan de räcka med ringar? vad ska kompet ligga på egentligen? 10kg? 12kg???

jag gjorde testet utan förgasare, men de lär väl inte bli nån skillnad med förgasare på?