Rave-800 ( 2003 ) Förgasarproblem... ?

Kenny

Aktiv medlem
30 jan 2007
97
0
6
Arvidsjaur
Är det någon som har haft samma problem? Gasen "hänger " sig när man kör, ligger på ca 4000-4500 varv men om man slår till på gasen då går den ner till normal tomgång. Det känns som att det kärvar/går tungt i början när man provar att sakta gasa från tomgång. Men när skotern är avstängd då känns allt precis som det ska, kärvar ingenting. Har kollat vajern+fördelningsblock, rengjort förgasaren utan resultat. Kan det vara flat trotteln som är nött eller?? Tacksam för alla tips jag kan få.
 

Lynx_mies

Välkänd medlem
27 nov 2006
118
0
6
Junis
Jag har samma problem, annars går dom ju bra, men de hade vart roligt och veta vad felet kan bero på:D

RAVE 800
 

Kenny

Aktiv medlem
30 jan 2007
97
0
6
Arvidsjaur
Tidigare har den endast haft "lynxsyndromet" dvs att den har hög tomgång. Då kan man ju dutta till med choken så sjunker tomgången. Men numera så går den 30-40 km/h och den saktar inte ner om jag inte sprättar till på gasen. Det är irriterande som f-n, går ju knappt att köra. Ska jag över en väg tex, så måste jag hålla emot med bromsen annars sticker den iväg
 

prelli

Välkänd medlem
10 okt 2006
114
0
6
Kan väl va onödigt hög tomgång, eller att den får MYCKET luft på tomgången, då blir den hög. Och sänks när du gasar för då får den in bensin.

Hur blir det om du chockar när den är så där ?

Kom problemet plötsligt?
 

Kenny

Aktiv medlem
30 jan 2007
97
0
6
Arvidsjaur
Det är inte tomgången som är hög, den är så låg att den nästan stannar. Chokar jag den bluddrar den och går ner i varv men ökar direkt jag släpper choken. Jag har inte pillat med förgasaren heller. Fenomenet kom ganska plötsligt. Det lustiga är att det känns som att det kärvar/går tungt i gasen när skotern är igång men är den avslagen känns den hur bra som helst. När den rusar så där måste jag slå till på gasen för att den ska gå tillbaka helt.